Van onze huisfotograaf: ‘De grootste uitdaging is mijn eigen kritische blik’

Bij Yellow Jersey werken we per 1 januari samen met een nieuwe huisfotograaf, Yannick Schurwanz. Hiermee halen we de expertise fotografie verder in huis. Afgelopen jaar werkten we al een aantal keer zeer succesvol samen met Yannick, onder andere tijdens de NOC*NSF Nationale Sportweek. Daarom zijn we erg blij dat we deze samenwerking hebben kunnen intensiveren! 

Hij maakt de mooiste (sport)plaatjes met zijn creatieve oog voor detail. In dit artikel maak je kennis met Yannick en zie je een aantal foto’s van het afgelopen jaar. Bekijk hier het portfolio.

Toen Yannick begon met fotograferen, was hij net verhuisd naar het Noorden om daar te starten met de studie Spatial Planning and Design aan de Rijksuniversiteit Groningen. Naast zijn studie begon hij in zijn eerste jaar fanatiek met roeien en trainde acht keer per week. Hij raakte geblesseerd, waardoor hij op zoek ging naar een nieuwe hobby naast het studeren. Na een verloren weddenschap, moest hij mee naar een wedstrijd op de Bosbaan om wat foto’s te schieten van zijn eigen roeiploeg. Onder lichte dwang maakte Yannick een Facebook pagina aan en binnen no time was zijn pagina een begrip binnen de roeicommunity. Inmiddels heeft hij van zijn hobby zijn werk gemaakt. Zijn unieke en inspirerende plaatjes zorgden ervoor dat deze creatieveling met zijn grote passie voor sport langzaam uitgroeide tot de professionele fotograaf die hij nu is. Wij zijn benieuwd wat er allemaal schuilgaat achter onze nuchtere Groninger en vroegen hem het hemd van het lijf.

Waar komt jouw passie voor fotografie vandaan?

“Een halfjaar voor de alles veranderende roeiwedstrijd op de Bosbaan, had ik vrij impulsief mijn eerste camera gekocht. Op vakanties met vrienden was ik de irritante jongen die elke keer tien meter achter iedereen aanliep omdat ik nog een foto moest maken. Dat waren eigenlijk mijn eerste fotografie ervaringen. Ik was vooral gefascineerd door het bewerken van de foto’s achteraf. Het verbaasde mij dat ik met slecht gemaakte foto’s (ik kon toendertijd helemaal niet goed fotograferen) toch tot een mooi resultaat kon komen. Ik had altijd de droom om te creëren en creatief bezig te zijn. In mijn vrije tijd maak ik muziek en bezoek ik graag musea. Tijdens mijn studie ben ik erachter gekomen waar ik gelukkig van word en wat ik écht graag wil doen. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om hierin verder te gaan.” 

Waar komen al jouw creatieve ideeën vandaan en door wie of wat word jij geïnspireerd? 

“Ik maakte eerst alleen roeifoto’s en haalde mijn inspiratie hiervoor volledig uit andere sporten. Ik paste technieken toe die binnen het roeien nog nooit waren gebruikt, waardoor ik een unieke positie kreeg. Daarnaast komen de beste ideeën als ik met vrienden gezellig een biertje aan het drinken ben en we aan het brainstormen slaan. Onverwachts worden er heel mooie ideeën op de tafel gegooid. Ook haal ik graag inspiratie uit andere vormen van kunst of bekijk ik het werk van andere fotografen, zoals de klassiekers van Erwin Olaf.”  

Wat was je eerste camera en waar fotografeer je nu mee?

“Mijn eerste camera was een Nikon D3500 met een standaard objectief. Ik ben van mening dat je met elke camera goede foto’s kan maken zolang er maar veel licht is. Betere camera’s geven je als professional meer zekerheid omdat ze makkelijker in gebruik zijn bij slechtere omstandigheden. Maar elke goede fotograaf kan met een goedkope camera goede foto’s schieten. Momenteel fotografeer ik met de Nikon D850 en Nikon Z6, maar ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe, wellicht maak ik een keer de overstap naar Canon of Sony” 

Wat is jouw grootste uitdaging in het vak als fotograaf?

“Ik denk dat de grootste uitdaging mijn eigen kritische blik is. Aangezien het altijd wel een stapje beter kan. Ondanks dat de opdrachtgever dolblij is met het eindresultaat, kan ik soms thuis een beetje geëmotioneerd raken als ik niet helemaal tevreden ben over de foto’s of deze niet helemaal zijn geworden zoals ik het voor ogen had. Hierin merk ik wel hoeveel passie ik heb voor het fotograferen. Ik denk dat het voortkomt uit de drive om altijd beter of uniek te zijn. Ik leer hier steeds beter mee omgaan, maar het helpt mij ook om altijd het beste uit mezelf te halen en steeds weer een stapje omhoog te gaan.” 

Welke type (sport)fotografie vind je het leukste om te doen?

“De leukste sport om te fotograferen is denk ik wielrennen. Binnen het roeien heb ik al veel gedaan en veel nieuwe dingen kunnen proberen waardoor ik de uitdaging steeds zelf moet creëren. Bij het wielrennen wordt de uitdaging al voorgeschoteld: het is een heel snelle sport, je komt op mooie plekken en je kunt veel verschillende emoties vastleggen. Het is juist een uitdaging om dit goed in beeld te brengen.”

“Er zijn twee dingen die ik fantastisch vind om te doen. De eerste is de sfeer van een evenement vastleggen, waarbij je echte emoties die backstage plaatsvinden kan vastleggen en op plekken kan komen waar anderen niet kunnen komen. Je kunt dichtbij de sporter of de emotie komen en daardoor hoop je de juiste momenten te vangen die anderen niet eerder hebben gezien. Hierin gaat het vooral om mensenkennis, ontspannen handelen en het vertrouwen winnen van atleten.  Daarnaast vind ik het gaaf om dit af te wisselen met het schieten van campagnebeelden. Hierbij kun je namelijk een tof plan bedenken en dit helemaal uitstippelen om tot die ene goede foto te komen. Met campagnefotografie kan ik daarom mijn creatieve limiet verleggen.” 

Op welke plek zie jij jouw foto’s het liefste terug en waarom?

“Ik zie mijn foto’s graag ergens groot in print hangen of zie ze het liefste terug in bijvoorbeeld een magazine. Dit is veel tastbaarder dan wanneer jouw foto’s digitaal worden gepubliceerd en je ze snel op je Instagram feed voorbij ziet komen. Maar het gaat voornamelijk om de boodschap van een foto. Ik vind de plek waar mijn foto’s te zien zijn minder belangrijk dan het achterliggende doel: wie kan ik met de foto’s bereiken en hoe kan ik deze mensen activeren om te gaan sporten en bewegen. Als dit online kan worden bereikt, vind ik het net zo mooi.”

Yellow Jersey werkte al langer samen met Yannick, een van onze mooiste projecten was de NOC*NSF Nationale Sportweek. Kun jij daar één foto en het bijbehorende verhaal van uitlichten? 

“De mooiste foto vind ik de juichfoto met Celeste Plak. De emotie op de foto klopt helemaal, de boodschap is precies hoe die moet zijn en dan zit hij ook nog technisch goed in elkaar.”

“Daarnaast vond ik de productie met Rico Verhoeven heel tof. De gehele sfeer en setting vielen goed samen: de locatie, fantastische kickbokser, de donkere cinematische kleuren, de lichtinval en de nabewerking. Als ik aan een boksfilm zou denken zijn dit de scènes die ik voor mij zie.” 

Waarin vind jij dat jouw werk zich onderscheid van de rest?

“We denken allemaal dat we zo uniek zijn, maar uiteindelijk valt dat allemaal best mee. Misschien kun je binnen je niche, binnen je regio of binnen een bepaalde sport wel uniek zijn. Maar om echt onderscheidend te zijn, moet je heel veel ervaring op doen. Zelf denk ik dat men voor mij kiest omdat ik communicatief vaardig ben en ik mijn zaakjes goed op orde heb. Ik houd van strakke communicatie; heel duidelijk zijn wat een klant kan verwachten en wanneer hij dat kan verwachten. Veel mensen zeggen dat ik echt een eigen stijl heb, maar ik ben daar zelf niet echt mee bezig. Ik doe vooral wat ik leuk vind.” 

Voor welke opdrachtgevers in de sport zou je nog wel eens willen fotograferen? 

“Mijn grote doel is: een jaar lang meedraaien om het verhaal te kunnen vertellen van een professioneel wielerteam, zoals bijvoorbeeld team Jumbo-Visma. Een heel jaar aan beeld schieten, dingen laten zien die mensen normaal niet kunnen zien en ze een uniek kijkje geven achter de schermen van een wielerploeg. Uiteindelijk moet het seizoen worden samengevat in een fotoboek wat over tien jaar nog steeds bij iemand op de keukentafel kan liggen. Je laat dan echt iets achter wat impact heeft gemaakt. 

Daarnaast heb ik veel bewondering voor fotografen die echt iets voor elkaar hebben kunnen krijgen, bijvoorbeeld het aanwakkeren van een politieke discussie. Ik hoop dat ik binnen de sport nog iets teweeg kan brengen.”

Ben je door dit artikel benieuwd naar de mogelijkheden van fotografie voor jouw (sport)evenement of campagne? Wij denken graag met je mee, neem gerust contact met ons op. 

Foto van Kelly van Heezik

Kelly van Heezik

Kelly is content marketeer bij Yellow Jersey en staat graag met haar voeten op de vloer. Daarnaast helpt ze opdrachtgevers met de inzet van de juiste content via de juiste kanalen.

Wacht, voordat je gaat!!!!!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!

Wacht, voordat je gaat!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!

Wacht, voordat je gaat!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!