2020 is een prachtig sportjaar. Met het EK voetbal en de Olympische Zomerspelen heeft de sportliefhebber in elk geval een mooie sportzomer, maar daarnaast zijn er maandelijks ook een hoop andere (inter)nationale sportevenementen. De volle kalender biedt een hoop potentiële inhaakmomenten voor sportorganisaties en merken. In de Sport Inhaakkalender zetten we iedere maand de beste sportieve inhaakmomenten op een rij. Maar allereerst: drie tips om zo goed mogelijk in te haken.
Tip 1: Zorg dat je je doelgroep écht kent
De content die je op je sociale kanalen plaatst is zou afgestemd moeten zijn op je doelgroep. Immers, je wil een goede relatie opbouwen met je doelgroep en content plaatsen die aansluit bij hun interesses. Maak je doelgroep dan ook inzichtelijk, maar stel je zelf ook zeker de vraag: wie is mijn doelgroep nu écht? Verdiep je in de interesses van je doelgroep, zodat je content (en inhakers) kunt maken die aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Als je bijvoorbeeld veel sportnieuws deelt met je doelgroep en blijkt dat er onder jouw doelgroep ook veel basketbalfans zitten, kun je daarop inhaken met de ‘dribbel-naar-je-werk-dag’ op 14 maart (zie kalender onderaan).
Tip 2: Het 3H-model voor je contentplanning
De inhakers worden uiteraard onderdeel van je contentplanning. Maar hoe maak je nu een zorgvuldige verdeling tussen de content die je wilt plaatsen, wanneer plaats je welk soort posts? Hiervoor kun je gebruik maken van het ‘hero, hub en hygiene-model’ van Google.
– Hero: dit zijn hoogwaardige posts, een paar per jaar, die relatief veel tijd kosten en die door zoveel mogelijk mensen moet worden gezien (bijvoorbeeld: The New Wave van het Nederlands voetbalelftal)
– Hub: dit zijn terugkerende blogs of posts waardoor jouw doelgroep zich verbonden voelt met jouw merk (bijvoorbeeld: de Wie Speelt Waar-blog van Golf.nl)
– Hygiene: dit zijn vrijwel dagelijkse posts om nieuw publiek aan te trekken, en waarmee je jouw doelgroep helpt: bijvoorbeeld tutorials of reviews (bijvoorbeeld: de podcast-posts van SportsGeek)
In een jaarlijkse contentplanning ziet dat er zo uit:
Tip 3: Less is more
Tot slot is het belangrijk om als merk echt je moment te kiezen bij inhakers. Als het Nederlands elftal deze zomer op het EK speelt kun je er vergif op innemen dat Heineken, KLM en Bol.com inhakers zullen maken rondom de duels van Oranje. Kies dan ook een moment waarop jij je kunt onderscheiden, en stel je vooral de vraag: wat wil je ermee bereiken? Is er naast positieve merkassociatie nog iets wat je wilt bereiken (bijvoorbeeld de verkoop van producten of tickets)?
?️ Download de Inhaakkalender!
Voor het downloaden van de inhaakkalender ga je naar deze pagina.