De relatie-economie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Data is enorm waardevol voor organisaties, maar hoe ga je er mee om? In de relatie-economie beschrijven Matthijs van de Peppel, Matt Lindsay en Xavier van Leeuwe hoe je data gebruikt om een hechte band op te bouwen met jouw achterban.

Het veranderende abonnementsmodel van NRC wordt in dit boek als voorbeeld gebruikt. Hier werd eerst alleen gekeken naar de oplages. Iets wat ik nog steeds ook veel zie gebeuren bij sportorganisaties in de vorm van bijvoorbeeld verkochte stadion tickets.

Uiteraard is dit een enorm belangrijke KPI. Maar ‘De relatie-economie’ laat je inzien dat het bouwen van een hechte relatie nog veel meer kan opleveren. Het enkel sturen op directe conversie van verkoop van kranten of verkoop van stadiontickets kan er voor zorgen dat de relatie met een koper of fan kortstondig is, terwijl bij het investeren in een hechte relatie de CLTV (Customer Lifetime Value) een stuk hoger kan komen te liggen. Op de lange termijn heb je hier dus meer aan.

Het boek staat vol praktische voorbeelden van hoe NRC deze relatie met haar kopers heeft verbeterd en heeft gezorgd dat de CLTV flink is opgelopen. Voor mij is dit een mooie inspiratie in hoe je als sportorganisatie de relatie met fans kan opbouwen en verbeteren. Zeker het lezen waard dus!

Koop dit boek

Informatie

Titel
De relatie-economie

Auteur
Xavier van Leeuwe & Matthijs van de Peppel

Categorie
Marketingboeken

Jaar van uitgave
2017