Thinking, fast and slow

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Thinking, fast and slow staat in de boekenkast van veel UX-designers. Waarom? Die vraag stelde ik mezelf ook voordat ik het boek had gelezen. Maar gaandeweg de hoofdstukken kwam ik daar steeds meer achter. Een UX-designer wordt geacht om zo te ontwerpen dat het ontwerp bijdraagt aan de doelstelling.

Praktisch voorbeeld, de meeste websites zijn zo ontworpen dat jij een actie onderneemt. Daarvoor zal er een goede Call to Action moeten worden ontwikkeld. Dit boek van Daniel Kahneman legt uit hoe het brein werkt. Door het boek te lezen zul je erachter komen dat ons brein voor een heel groot gedeelte keuzes maakt op basis van intuitie en verwachtingen. Wanneer een ontwerp zo is gemaakt, dat het inspeelt op wat jouw brein routinematig gaat doen, dan is de kans groter dat jij ook daadwerkelijk deze actie gaat ondernemen.

En het leuke is dat dit ook voor elke marketeer enorm waardevol kan zijn. Wat voor persoon plaats jij in jouw advertentie? De kans is veel groter dat jij onthoudt wie die gasten van Yellow Jersey zijn, als je ons ontmoet en we hebben allemaal daadwerkelijk een geel shirt aan. Het brein verwacht dit namelijk al.

Het boek is echter veel meer dan een praktisch toepasbaar concept voor design en marketing. Het is een wetenschappelijk onderbouwd verhaal, waarin de lezer merkt dat het soms behoorlijk lastig is om kritisch te denken. We neigen al snel naar tunnelvisie. Hoe kun je dat voorkomen? Dat lees je in het boek van Kahneman. Hoe kun je het als marketeer gebruiken? Dat doe je door de wetenschappelijke inzichten toe te passen in jouw campagnes.

Wanneer je geïnteresseerd bent in marketing en psychologie, dan kun je dit boek niet links laten liggen. Thinking, fast and slow heeft overigens ook een Nederlandse variant: Ons Feilbare Denken. Je moet er wat avonden voor vrij maken, want de 512 bladzijden werk je niet in een avond weg, maar naast dat het bijzonder interessant is, word je ook direct getriggerd om toepassingen te bedenken voor jouw eigen (marketing)activiteiten.

Koop dit boek

Informatie

Titel
Thinking, fast and slow

Auteur
Daniel Kahneman

Categorie
Marketingboeken

Jaar van uitgave
2012