Zo vergroot je de betrokkenheid onder je fans in 2021

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Door de digitalisering is er een steeds breder scala aan mogelijkheden ontstaan om de betrokkenheid met je fans te vergroten. Bijvoorbeeld met spelelementen, sponsoractivaties en het mede bepalen van de wedstrijdtactiek. Fans zijn hierdoor ook in toenemende mate gaan verwachten dat ze betrokken worden bij de sportclubs waar zij fan van zijn. Het toepassen van succesvolle fan engagement vergroot de verbinding met je achterban en biedt ook interessante mogelijkheden voor partners. In dit artikel geven we je een inzicht in de mogelijkheden om fans te werven en verbinden.

Wat is fan engagement?

De term fan engagement is erg breed. Sec gaat het om de gevoelsmatige betrokkenheid van een fan met jouw organisatie. Wat vinden jouw fans van je organisatie? En wat doen ze in de praktijk om dit tot uiting te brengen? Fan engagement vindt offline en online plaats. Offline voorbeelden van fan engagement zijn een meet and greet met een speler van je club (deze kan overigens ook online) of een evenement waar een shirt gepresenteerd wordt of kennis wordt gedeeld, zoals onze eigen Yellow Jersey Meetup. Online fan engagement speelt zich af op het scherm van je fans, zoals het concept Fan of the Match. Tegenwoordig zijn offline en online fan engagement steeds meer met elkaar aan het integreren. Door digitalisering zijn er steeds meer mogelijkheden ontstaan om je achterban te betrekken bij wedstrijden. Je kunt continu in contact met hen staan.

Een succesvolle fan engagement strategie

Voor het opzetten van een succesvolle fan engagement strategie kan je het plan, do, check, act model toepassen. In een eerder artikel refereerden we al naar dit model. De essentie is dat je de strategie optimaliseert. Hiermee creëer je een flow waarmee je de strategie continu optimaliseert op basis van bewezen resultaat.

Onderzoek doen

Om de verbinding met je achterban online sterk te manifesteren is het relevant om onderzoek te doen naar de kanalen waarop zij actief zijn. Bekijk bijvoorbeeld in Google Analytics via welke kanalen jouw doelgroep op je website komt. Ook helpt het om een persona op te stellen om inzichtelijk te maken hoe het profiel van jouw doelgroep er in de regel uit ziet. Als je dit weet kun je zo efficiënt mogelijk resultaat boeken door met een treffende strategie op de juiste kanalen te focussen.

Omkadering van je verhaal

Belangrijk voor succesvolle fan engagement is het creëren van een herkenbare en consistente verhaallijn. Als je nog geen helder beeld van hebt welk overkoepelende verhaal je als sportorganisatie vertelt, loont het om hier invulling aan te geven voordat je verder gaat het met het bedenken van manieren om fan engagement te vergroten. Een bekend credo dat de verhaallijn van voetbalclub Feyenoord kracht geeft is bijvoorbeeld ‘’hand in hand, kameraden’’. Dit kan perfect als kapstok dienen om fan engagement regelmatig op terug te komen. Bedenk op basis van je verhaallijn elementen die eraan bijdragen dat jouw fans betrokken worden bij jouw verhaallijn waardoor zij zich sterker onderdeel van je organisatie voelen.

Customer journey fan engagement

Op basis van je verhaal en de elementen die fans onderdeel maken van je verhaal ga je aan de slag met het schetsen van een customer journey voor fan engagement. Breng het vaste patroon van je organisatie in kaart en noteer op welke manieren je de interactie met je achterban gaat opzoeken. Ben je een sportclub en speelt jouw eerste elftal wekelijks een wedstrijd die live wordt uitgezonden? Noteer dan bijvoorbeeld een aantal eenvoudige maar effectieve manieren om fans onderdeel te maken van de voorbereiding. Laat ze meedenken over de best mogelijke strategie, vraag hen wie volgens hen het eerste doelpunt maakt of wat de winnende tijd wordt, enzovoorts.

Ook kun je waarde genereren voor partners door hen uit te dragen in je verhaal en je fans hierbij te betrekken. Belangrijk hierbij is dat het authentiek blijft, zodat fans de link snappen en het gevoel hebben dat het past bij de identiteit van je organisatie die zij (gedeeltelijk) hebben geadopteerd. Feyenoord lanceerde recent bijvoorbeeld de campagne #ReadyTogether met hun partner het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Deze campagne sluit perfect aan bij de identiteit en de verhaallijn van Feyenoord.

Succesvolle fan engagement

Tijdens de afgelopen twee edities van de Tour de France ging Bas Tietema er met zijn team op uit om op een attractieve en speelse manier verslag te doen van wat er zich achter de schermen allemaal afspeelt. Samen met zijn team betrok hij de achterban van het kanaal continu in het maakproces door hen te vragen challenges te verzinnen voor Tour de Tietema. Door deze aanpak spraken zij een jonge doelgroep aan waardoor ze met hun kanaal in rap tempo zijn gegroeid.

Voetbalclub AS Roma vroeg ter voorbereiding van het creatieproces van hun nieuwe website aan hun fans wat voor suggesties zij hadden. Hierdoor genereerden zij waardevolle data over wat hun achterban belangrijk vond, waarop zij belangrijke implementatiekeuzes konden baseren. Ook leerden ze hiermee beter de informatiebehoefte van hun fans begrijpen.

Om fan engagement succesvol toe te passen is het belangrijk om data te verzamelen zodat je op basis hiervan kunt optimaliseren. Daarom is dataverwerking erg belangrijk zodat je zo goed mogelijk leert begrijpen hoe je jouw fans op het beste kunt bereiken en op welke manier zij zich het meest betrokken voelen bij jouw organisatie.

Uiteraard zijn er nog veel meer acties te verzinnen en zijn de mogelijkheden die jij kunt toepassen voor jouw organisatie ook afhankelijk van je context.

Stappenplan fan engagement strategie

Het onderstaande stappenplan dient als leidraad voor het ontwikkelen van jouw fan engagement strategie. Gebruik deze stappen bijvoorbeeld voor het inrichten van een project om aan de slag te gaan met jullie fan engagement.

  1. Onderzoek waar jouw doelgroep online actief is zodat je hen zo effectief mogelijk kunt bereiken.
  2. Zorg dat je intern je verhaal aanscherpt en bedenk elementen die ervoor zorgen dat je achterban wordt betrokken in het praktiseren van dit verhaal.
  3. Schets een customer journey voor fan engagement en noteer hierin wat je op welke momenten gaat doen om je fans, op basis van je verhaal, te betrekken. Stel hierbij doelen zodat je de resultaten kunt meten en evalueren.
  4. Ga aan de slag.
  5. Evalueer de resultaten en bepaal of de gewenste resultaten zijn behaald.
  6. Bedenk hoe je kunt verbeteren en maak hier weer een actieplan van.

Lijkt het je interessant om eens met één van onze specialisten te sparren over de mogelijkheden met betrekking tot fan engagement voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op of meld je aan voor een Sport Marketing Speeddate.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Ruben Hoogland

Ruben Hoogland

Ruben is online marketeer bij Yellow Jersey en focust zich op de nieuwste trends en ontwikkelingen in dit vakgebied.