Als je via een webpagina de bezoekers van je website een actie wil laten uitvoeren, dan is dit artikel nuttig voor jou. In dit artikel vertellen wij je namelijk waar een voor conversie geoptimaliseerde landingspagina aan moet voldoen. Een voor conversie geoptimaliseerde landingspagina is een pagina waarop je bezoekers stimueert om een actie te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld het werven van leden, het verkopen van tickets voor een (digitaal) evenement maar bijvoorbeeld ook bezoekers laten abonneren op je nieuwsbrief zijn. Na het lezen van dit artikel snap je hoe je een landingspagina optimaliseert voor jouw doel(en). Alvast een tipje van de sluier: De perfecte landingspagina bestaat niet!
De kunst van het optimaliseren
Het draait er uiteindelijk om dat jouw bezoekers via je landingspagina een actie ondernemen. Om de kans dat iemand deze actie onderneemt te vergroten is het belangrijk om inzichtelijk te maken hoe succesvol je landingspagina is en te meten welke veranderingen een positief effect hebben. Dit proces noemen we conversie optimalisatie. Het proces van optimaliseren is dan ook direct de crux. Hoe beter je erin slaagt om de best scorende landingspagina te creëren, des te succesvoller je landingspagina uiteindelijk zal zijn. Dit proces van optimaliseren kan je eindeloos blijven doen, waarbij de procentuele verbetering in het begin waarschijnlijk het grootst zal zijn.
Hoe meet je de mate van succes
Om goed te kunnen optimaliseren is het belangrijk om KPI’s te bepalen waaraan je het succes van je landingspagina gaat aflezen. Een KPI staat voor ‘Key Performance Indicator’, ofwel een eenheid waaruit je de mate van succes meet. Welke KPI’s je bepaalt is afhankelijk van je doelstelling. Wil je bijvoorbeeld tickets voor een (digitaal) evenement verkopen, dan is het aantal bezoekers dat op de knop ‘Koop hier je ticket’ klikt een relevante KPI, net als het percentage van mensen die op deze knop geklikt hebben en ook daadwerkelijk een transactie hebben voltooid. Door al deze ‘succesbepalers’ inzichtelijk te maken meet je op basis van data vervolgens de impact die optimalisaties hebben.
Weet wie je doelgroep is
Voordat je start met het bepalen waar je landingspagina qua vormgeving en tekst aan moet voldoen, is het belangrijk om jezelf af te vragen of je weet wie je doelgroep is. Door op basis van zoveel mogelijk beschikbare kennis in kaart te brengen wie je doelgroep is, zorg je ervoor dat je vervolgens een landingspagina creëert die zo goed mogelijk matcht met de belevingswereld van je doelgroep. Het opstellen van één of meerdere persona’s op basis van deze kennis is een geschikt middel om voor te sorteren op bepaalde keuzes in de tone of voice en het beeld- en kleurgebruik.
Zorg voor landingspagina die matcht met je doelgroep
Een ander belangrijk aspect dat de mate van succes van je landingspagina mede bepaalt is de UX (User Experience) ofwel klantbeleving. Is je tekst leesbaar? Contrasteert de kleur van de tekst goed met de achtergrond? Is de opbouw logisch en werken alle linkjes? Is je landingspagina op alle apparaten goed leesbaar? Grote kans dat veel van je bezoekers je landingspagina op hun smartphone zullen openen!
Daarnaast zijn er op basis van onderzoeken over hoe het menselijk brein reageert interessante takeaways die je kunt toepassen (Unravel, 2020). De kleur van een actie of prijs heeft bijvoorbeeld invloed op de conversieratio. Zo associeert men de kleur rood met fout en de kleur groen met goed. Ook is het menselijk brein gek op symmetrie! Daarom heeft de lettergrootte impact op de conversieratio. Wanneer je met een kortingstarief werkt, dan is het belangrijk om het kleinere bedrag, dus het bedrag dat men inclusief de korting betaalt, kleiner te maken dan het duurdere originele bedrag. Als je bijvoorbeeld lidmaatschappen verkoopt en je hanteert tijdelijk een gereduceerd tarief, doorstreep dan het originele bedrag en maak het gereduceerde tarief kleiner dan het originele bedrag.
Aan de slag
Resumerend: Wil je het maximale uit je landingspagina’s halen? Neem dan het onderstaande stappenplan in acht:
- Zorg dan dat je jouw doelgroep in kaart brengt;
- Bepaal een doelstelling en passende KPI’s om de mate van succes van je landingspagina te meten;
- Maak een plan om jouw landingspagina door middel van optimalisaties zo goed als mogelijk te laten converteren!
Lijkt het je interessant om eens met één van onze specialisten te sparren over landingspagina’s en optimaliseren? Neem dan gerust contact met ons op of meld je aan voor een Sport Marketing Speeddate.