COACHING GIRLS

Inspireer meiden om te voetballen en actief te blijven

opdrachtgever

KNVB & Nike

Dienst

Strategie, campagne, creatie & distributie

Jaar

2024

Er voetballen steeds meer meiden. Toch is de uitstroom onder jonge meiden veel hoger dan bij jongens. Daarom ontwikkelden wij samen met de KNVB en Nike een campagne en bijbehorende module om jonge meiden te behouden voor het voetbal: Coaching Girls. 

Voor deze campagne werkten we samen met Oranje Leeuwin Esmee Brugts, mediapersoonlijkheid Rocky Hehakaija en coach Kees van Wonderen. 

Strategie, Campagne, Creatie & Distributie: alle vier onze kerndiensten hebben we ingezet binnen deze campagne.

Coaching Girls Module

Om coaches, potentiële coaches en verenigingen te inspireren en gericht te faciliteren, ontwikkelden we de Coaching Girls Module. Deze inhoudelijke module bestaat onder andere uit twaalf geschreven artikelen, elf explainervideo’s en een complete visuele stijl. Daarbij verzorgden we bijbehorende fotografie en ontwierpen we een handboek waarmee coaches de informatie uit de module elke week in de praktijk konden toepassen. 

een elftal thema's

De Coaching Girls module bestaat uit elf thema’s die spelen in het meidenvoetbal. Denk hierbij aan onderwerpen als het geven van feedback, omgaan met conflicten en het stellen van doelen. Maar ook hoe je als coach het beste om kan gaan met fysieke ongemakken zoals menstruatie. De thema’s bestaan steeds uit praktische informatie, explainervideo’s en handige tips. Deze informatie helpt coaches in het begeleiden en opleiden van voetballende meiden. Waarom coaches? Omdat zij de ervaring van een kind kunnen maken of breken.

passende visuele stijl

Voor de campagne hebben onze creatives een visuele stijl ontwikkeld die helemaal aansluit bij beide organisaties, de doelgroep en de campagneboodschap. De stijl bestaat uit een woordmerk, kleurgebruik, typografie en verschillende merkelementen zoals een lijnenspel en illustraties. Dit alles komt samen in één herkenbare en krachtige stijl voor de campagne en module.

Het Coaching Girls-logo is opgebouwd uit blokstructuren en staat symbool voor de basis die een voetbalcoach legt bij het begeleiden en inspireren van voetbalsters. De visuele stijl is uitgebreid met voetbalveld-graphics. Dit lijnenspel, vaak ingezet tijdens tactische besprekingen door coaches, symboliseert het spel en versterkt de verbinding met de sport. 

De Coaching Girls module is ontwikkeld voor op KNVB Rinus, de virtuele assistent-trainer van de KNVB. Hiervoor stelden we samen met de afdeling voetbalontwikkeling van de KNVB twaalf webartikelen op. Onderverdeeld in één centrale landingspagina en elf pagina’s per thema uit de module. Elk artikel bevat informatie voor coaches en een aantal praktische tips.

De elf thema’s hebben ook elk een eigen explainervideo. In deze video’s leggen Coaching Girls-ambassadeurs Rocky Hehakaija en Kees van Wonderen per thema uit wat het inhoudt en hoe coaches zich op dat vlak kunnen verbeteren. Wij ontwikkelden deze video’s van videoscript tot productie en vervolgens tot eindproduct op het YouTube-kanaal van de KNVB.

Coaching Girls handboek

Hoe zorg je dat coaches de online module ook daadwerkelijk in praktijk brengen? Daarvoor bedachten we het Coaching Girls handboek. In dit handboek komt de hele module op een overzichtelijke manier samen. Informatie, tips en notitiepagina’s in een praktisch boek. Gratis op te vragen voor coaches!

landelijke campagne

Om de module zo goed mogelijk bij de doelgroep onder de aandacht te brengen, ontwikkelden we een 360-graden campagne. In deze campagne stonden 13 jonge, voetballende meiden uit het hele land centraal. Zij kwamen samen op één grote productiedag bij voetbalvereniging WV-HEDW in Amsterdam. 

Op deze draaidag deelden zij met elkaar hun verhalen over coaches en kregen ze training onder de bezielende leiding van profcoach Kees van Wonderen. Dit leidde uiteindelijk tot een toffe hero-video en drie hub-video’s waarin ze hun ervaringen deelden.

Campagne distributie

Om de impact van de campagne zo groot mogelijk te maken, ontwikkelden we een uitgebreide distributiestrategie voor owned, earned en paid kanalen van KNVB en Nike. Deze strategie is onderverdeeld in vier fases: awareness, acquisitie, activatie en retentie. De campagne loopt vanaf maandag 9 september 2024 tot en met 4 november 2024.

150.000+

Views

18.000+

Likes

400+

Comments

COACHING GIRLS

Inspireer meiden om te voetballen
en actief te blijven!

opdrachtgever

KNVB & Nike

Dienst

Strategie, campagne,
 creatie & distributie

Jaar

2024

Er voetballen steeds meer meiden. Toch is de uitstroom onder jonge meiden veel hoger dan bij jongens. Daarom ontwikkelden wij samen met de KNVB en Nike een campagne en bijbehorende module om jonge meiden te behouden voor het voetbal: Coaching Girls. 

Voor deze campagne werkten we samen met Oranje Leeuwin Esmee Brugts, mediapersoonlijkheid Rocky Hehakaija en coach Kees van Wonderen. 

Strategie, Campagne, Creatie & Distributie: alle vier onze kerndiensten hebben we ingezet binnen deze campagne.

Coaching Girls Module

Om coaches, potentiële coaches en verenigingen te inspireren en gericht te faciliteren, ontwikkelden we de Coaching Girls Module. Deze inhoudelijke module bestaat onder andere uit twaalf geschreven artikelen, elf explainervideo’s en een complete visuele stijl. Daarbij verzorgden we bijbehorende fotografie en ontwierpen we een handboek waarmee coaches de informatie uit de module elke week in de praktijk konden toepassen. 

een elftal thema's

De Coaching Girls module bestaat uit elf thema’s die spelen in het meidenvoetbal. Denk hierbij aan onderwerpen als het geven van feedback, omgaan met conflicten en het stellen van doelen. Maar ook hoe je als coach het beste om kan gaan met fysieke ongemakken zoals menstruatie. De thema’s bestaan steeds uit praktische informatie, explainervideo’s en handige tips. Deze informatie helpt coaches in het begeleiden en opleiden van voetballende meiden. Waarom coaches? Omdat zij de ervaring van een kind kunnen maken of breken. 

visuele stijl

Voor de campagne hebben onze creatives een visuele stijl ontwikkeld die helemaal aansluit bij beide organisaties, de doelgroep en de campagneboodschap. De stijl bestaat uit een woordmerk, kleurgebruik, typografie en verschillende merkelementen zoals een lijnenspel en illustraties. Dit alles komt samen in één herkenbare en krachtige stijl voor de campagne en module.

Het Coaching Girls-logo is opgebouwd uit blokstructuren en staat symbool voor de basis die een voetbalcoach legt bij het begeleiden en inspireren van voetbalsters. De visuele stijl is uitgebreid met voetbalveld-graphics. Dit lijnenspel, vaak ingezet tijdens tactische besprekingen door coaches, symboliseert het spel en versterkt de verbinding met de sport. 

De Coaching Girls module is ontwikkeld voor op KNVB Rinus, de virtuele assistent-trainer van de KNVB. Hiervoor stelden we samen met de afdeling voetbalontwikkeling van de KNVB twaalf webartikelen op. Onderverdeeld in één centrale landingspagina en elf pagina’s per thema uit de module. Elk artikel bevat informatie voor coaches en een aantal praktische tips.

De elf thema’s hebben ook elk een eigen explainervideo. In deze video’s leggen Coaching Girls-ambassadeurs Rocky Hehakaija en Kees van Wonderen per thema uit wat het inhoudt en hoe coaches zich op dat vlak kunnen verbeteren. Wij ontwikkelden deze video’s van videoscript tot productie en vervolgens tot eindproduct op het YouTube-kanaal van de KNVB.

Coaching Girls handboek

Hoe zorg je dat coaches de online module ook daadwerkelijk in praktijk brengen? Daarvoor bedachten we het Coaching Girls handboek. In dit handboek komt de hele module op een overzichtelijke manier samen. Informatie, tips en notitiepagina’s in een praktisch boek. Gratis op te vragen voor coaches!

landelijke campagne

Om de module zo goed mogelijk bij de doelgroep onder de aandacht te brengen, ontwikkelden we een 360-graden campagne. In deze campagne stonden 13 jonge, voetballende meiden uit het hele land centraal. Zij kwamen samen op één grote productiedag bij voetbalvereniging WV-HEDW in Amsterdam. 

Op deze draaidag deelden zij met elkaar hun verhalen over coaches en kregen ze training onder de bezielende leiding van profcoach Kees van Wonderen. Dit leidde uiteindelijk tot een toffe hero-video en drie hub-video’s waarin ze hun ervaringen deelden.

Campagne distributie

Om de impact van de campagne zo groot mogelijk te maken, ontwikkelden we een uitgebreide distributiestrategie voor owned, earned en paid kanalen van KNVB en Nike. Deze strategie is onderverdeeld in vier fases: awareness, acquisitie, activatie en retentie. De campagne loopt vanaf maandag 9 september 2024 tot en met 4 november 2024.

150.000+

Views

18.000+

Likes

400+

Comments

Blijf op de hoogte van Yellow Jersey

Blijf op de hoogte van Yellow Jersey

Blijf op de hoogte van Yellow Jersey

Wacht, voordat je gaat!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!

Blijf op de hoogte van Yellow Jersey

Blijf op de hoogte van Yellow Jersey