Korfbal Leaguefinale 2024

Welke ticketingstrategie hebben we gebruikt?

In augustus 2023 zijn het KNKV en Yellow Jersey bij elkaar gekomen om gezamenlijk een strategie te bepalen voor de Finale van de Kenonz Korfbal League. Specifiek voor dit evenement werd bepaald dat we streefden naar een uitverkocht Rotterdam Ahoy, waarbij we alle korfbalverenigingen in Nederland nog meer wilden betrekken. Bovendien staat in het vorig jaar verschenen strategisch plan van het KNKV dat zij de klantervaring wil verbeteren. Mooie uitgangspunten om mee aan het werk te gaan.

UITVERKOCHT AHOY ALS DOEL

Op basis van deze uitgangspunten, ervaringen met eerdere korfbalfinales in Rotterdam Ahoy en Ziggo Dome en een sluitende begroting zijn we aan de slag gegaan met enerzijds een verkoopstrategie en anderzijds een prijsstrategie. Separaat werd – samen met de communicatieafdeling van het KNKV – een nieuwe huisstijl neergezet voor de Kenonz Korfbal League en de bijbehorende finale.

Een interessant inzicht vanuit de afgelopen jaren is dat de beste plekken, ongeacht de prijs, het snelst verkopen. In de prijsstrategie werd om die reden gekozen om de beste plekken tegen marktconforme prijzen aan te bieden en voor verenigingen een unieke actie op poten te zetten.

Het KNKV werkt al enkele jaren met CM.com, en daar lagen de grootste mogelijkheden om effectief en meetbaar Ahoy uit te gaan verkopen én verenigingen te betrekken

Inspelen op de beste plekken met preregistratie

Omdat de beste plekken zeer gewild zijn, is er veel aan gelegen voor een deel van de doelgroep om als eerste de mogelijkheid te hebben om tickets te kopen. Hier hebben we op ingespeeld met een pre-registratiecampagne. Iedereen die zijn gegevens achterliet kreeg twee uur eerder toegang tot de ticketshop voor de Finale van de Kenonz Korfbal League. Resultaat: Op dag één was 15% van de totale capaciteit verkocht en maar liefst 80% van de duurste tickets gingen over de toonbank.

De kans dat dit zich in de komende jaren zal herhalen is groot, om twee redenen, de succesvolle dataregistratie, en het bewijs dat de tickets snel worden verkocht. Nog meer mensen dus, die gebruik willen maken van de exclusieve mogelijkheid om als eerste tickets te bestellen.

Unieke verenigingsactie met verenigingskorting

Deel één van de campagne was daarmee al geslaagd, maar binnen deze eerste verkoop zitten vaak weinig verenigingen. Belangrijke inzichten hierin zijn dat verenigingen eerst intern inventariseren hoeveel tickets zij willen aanschaffen, voordat zij overgaan op definitieve aankoop. Een waardevol inzicht, want dat betekent ook dat we verenigingen al willen mobiliseren voordat de verkoop start. Door een incentive te koppelen aan deelname, zorgden we bovendien voor urgentie, waardoor we verkoop vroeg op gang kregen.

In aanloop naar de start van de verkoop hebben we clubs de mogelijkheid gegeven om zich ook te preregistreren, maar niet voor de beste tickets, maar juist voor een unieke korting. Verenigingen konden namelijk via een eigen shop tickets verkopen met maar liefst 35% tot 45% korting – afhankelijk van de tribune, maar wel zolang de voorraad strekt. Ruim 20% van de verenigingen die aangesloten zijn bij het KNKV schreven zich in voor deze actie. Met als gevolg, bijna twee maanden voor de finale waren alle verenigingstickets – en daarmee ook alle tickets op de tweede ring – uitverkocht. Een unicum.

Personaliseren voor extra data

Waarom zo’n extreme korting? Dat was om twee redenen, enerzijds om verenigingen natuurlijk naar de Finale van de Kenonz Korfbal League te krijgen. Anderzijds omdat deze campagne voor veel extra data ging zorgen. En hoe meer data een organisatie heeft, hoe makkelijker, maar ook persoonlijker, in dit geval, het korfbalverbond, haar fans kan bedienen. Doordat alle verenigingstickets gepersonaliseerd dienden te worden, is de database van het KNKV met meer dan 100% verdubbeld.

Uitverkocht biedt extra kansen

Elk evenement streeft naar een Vrienden van Amstel Live-verkoop, waarbij je eigenlijk al uitverkocht bent, voordat de kaartverkoop is gestart. Dat is rondom deze finale nog niet gelukt, toch was het anderhalve week voor de Finale van de Kenonz Korfbal League zover, er was geen stoel meer beschikbaar in de publieke verkoop. Voor de finale van 2025 levert dit natuurlijk al weer extra middelen op om te gebruiken in de verkoop, bovendien is daar nu al de mogelijkheid om data te gaan verzamelen. Het blijkt namelijk dat – als je als bezoeker de finale niet wilt missen – je tijdig een ticket moet kopen.

Voor het KNKV een succesvolle verkoopperiode dus, waarbij het streven volgend jaar zal zijn om minimaal een maand van tevoren uitverkocht te geraken. Met de uitverkochte 2024-editie, de gegroeide database en uiteraard een succesvol evenement zelf, zijn de juiste ingrediënten in ieder geval aanwezig.

WhatsApp-campagne

Een ander belangrijk onderdeel van deze campagne was de klantervaring. Om die reden werd naast de gebruikelijke e-mails, ook WhatsApp als middel ingezet. In aanloop naar de finale konden bezoekers hun favoriete team kiezen, van deze finalisten kregen ze een videoboodschap als dank voor hun steun.

Daarnaast kon de WhatsApp-chatbot de bezoeker helpen met veelgestelde vragen zoals, bereikbaarheid, parkeren, de app en het programma. Bijna 50% van de bezoekers ging de conversatie aan met het Chatbot, met gemiddeld 2,8 vragen per bezoeker.

Meer mogelijkheden op uitverkocht Ahoy en verbeterde propositie

Dankzij deze succesvolle campagne heeft het KNKV voor haar evenementen nog meer mogelijkheden om gepersonaliseerd tickets te verkopen. Vanuit de wetenschap blijkt dat hoe gepersonaliseerder aanbod is, hoe groter de kans op succesvolle verkoop. Daarnaast is de data natuurlijk ook goed te gebruiken om partners en sponsoren nog beter te faciliteren, niet enkel door de extra contactmogelijkheden, maar juist doordat de bond nog beter weet wie haar achterban is. Informatie die voor haar propositie als enorm waardevol kan worden gezien.

Vond je dit een interessante case? En wil je meer weten of zie je mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan zeker contact met ons op.

Blijf op de hoogte van Yellow Jersey

Blijf op de hoogte van Yellow Jersey

Blijf op de hoogte van Yellow Jersey