Yellow Jersey Opiniepanel: Is er een markt voor de atleet als platform?

Toen wij deze stelling deelden via ons Twitter-kanaal was Gijsbregt Brouwer helder: ‘Na twaalf jaar kan ik vaststellen dat het meest saaie antwoord klopt: Het hangt af van de atleet’ en zijn mening werd ook redelijk breed gedragen door het Yellow Jersey Opiniepanel, zij gelooft dat er zeker een markt is, maar dan voornamelijk voor de grote spelers. Eén van die spelers is ongetwijfeld Cristiano Ronaldo, die deze maand de 250 miljoen volgers op Instagram passeerde. In zijn eentje is hij veel groter dan de gehele Premier League (159 miljoen volgers) bij elkaar. Op Instagram dan. Wat kwam er nog meer naar voren in de derde editie van het Yellow Jersey Opiniepanel?

Is het een goede zaak dat atleten inzetten op het creëren van een eigen platform?

In aanloop naar ons Opiniepanel deelden we interessante ontwikkelingen vanuit de muziekindustrie, waar Sam Feldt en Lil Kleine actief bezig zijn om een eigen platform te creëren en daarmee hun commerciële waarde (weer) in eigen hand namen. Op de vraag of het een goede zet is dat sporters zich inzetten om een eigen platform te creëren, was de meerderheid van ons panel het eens tot zeer eens (57,2%), de overige respondenten hadden hier geen uitgesproken mening over.

Via welk medium consumeer je in de toekomst de content van jouw favoriete atleten?

Maar betekent dat dan ook dat de panelleden een voorkeur hebben om de content van haar favoriete sporters in de toekomst via een eigen platform te volgen? Dat niet per se. Slechts 42,9% van de ondervraagden gaf aan dat zij de voorkeur zouden geven aan een eigen platform, boven social media. Toch is ook 63,8% van de panelleden bereid om content te volgen via een eigen platform. Eén van de panelleden reageerde: ‘Ik denk wel dat op een eigen platform meer plek is voor uitdieping van de atleet en meer ruimte voor humor en andere zaken.’

Ben je bereid te betalen voor jouw favoriete sporter?

Lil Kleine heeft een verdienmodel aan zijn eigen app gekoppeld, hoe zien de respondenten dat in relatie tot sport? Het financieel ondersteunen van de atleet ziet niemand zitten, tenzij er in ruil daarvoor exclusieve content wordt gedeeld. Ook dan zou slechts 42,9% van de ondervraagden betalen. Voor welk bedrag? Het gemiddelde van de ingekomen antwoorden was € 8,64 per maand. 

Verschuift de commerciële waarde van de club naar de atleet?

Los van het feit of er een eigen platform komt voor de atleet, is er een transitie gaande waarbij de atleten een veel groter bereik gaan genereren dan de clubs of organisaties waar zij voor uitkomen. PSV stuntte in de zomer met het aantrekken van Mario Götze. Met zijn 8,1 miljoen volgers op Instagram is hij ruim vijftien keer zo groot als zijn club (488.000 volgers) en is hij ook ruim groter dan de grootste club in Nederland; Ajax (5,4 miljoen volgers). Brengt dat in de toekomst gevaren met zich mee voor deze organisaties? Slechts een klein deel van het panel (28,6%) denkt van wel, maar ziet ook juist kansen om elkaar te versterken. Zo antwoordde een van de respondenten: ‘Het kan ook veel voordelen hebben, er kunnen bijvoorbeeld nieuwe samenwerkingen ontstaan die voor meerdere partijen commerciële waarde kunnen bieden.’

Is er een markt voor de ‘Atleet als Platform’?

De slotconclusie, is er een markt voor atleten met een eigen platform? Het panel denkt van wel. Maar de exacte oplossing moet nog gevonden worden. Voor de atleten met een grote achterban zijn er zeker mogelijkheden. Iets meer dan een kwart van de respondenten denkt zelfs dat het zeer realistisch is dat deze groep hier in de nabije toekomst mee aan de slag gaat. Maar ook voor de atleten met een minder groot bereik biedt het mogelijkheden. ‘Misschien zelfs wel dezelfde mogelijkheden, maar dan op kleinere schaal en voor een meer specifieke doelgroep. Dan moet je wel denken aan een bepaalde niche in plaats van het bereiken van de massa, wat de bekendere atleten vaak kunnen realiseren’, concludeert een van de Yellow Jersey Opinienpanelleden.

Al met al, nog geen eenduidig antwoord, maar een interessante trend om in de komende jaren te gaan volgen.

Bonusvraag: Naar welk sportevenement van 2021 kijken de panelleden uit?

In Nederland zijn de topsportcompetities weer hervat en kunnen de liefhebbers een steeds breder scala aan sport en entertainment tot zich nemen. Wij vroegen onze groep naar welk evenement zij uitkijken. En eigenlijk waren ze het er unaniem over eens dat de Olympische Spelen in Tokyo toch wel hoog op het lijstje staan.


Denk ook mee en ontvang als eerste de resultaten van het Yellow Jersey OpiniePanel door je op deze pagina te registreren!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Foto van Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.

Wacht, voordat je gaat!!!!!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!

Wacht, voordat je gaat!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!

Wacht, voordat je gaat!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!