Is er een markt voor ‘de atleet als platform’?

In het vierde kwartaal van 2020 kwam Lil Kleine naar buiten met het nieuws dat hij een eigen app lanceert. De rapper, die op Instagram 1,7 miljoen volgers heeft, wil nog meer waarde leveren voor zijn inner circle. De volgers van zijn app zien content die ze niet op Instagram tegenkomen, ze kunnen hem – bij wijze van – zien wakker worden in z’n eigen bed. De eerste maand is de app gratis te gebruiken, daarna betaal je € 2,99 per maand. Voordeel: Unieke content, maar ook als eerste toegang tot tickets, merchandise en andere exclusieve ervaringen. Biedt dat ook mogelijkheden voor de atleten? Is er een markt voor ‘de atleet als platform’?

Stel dat 1% van Lil Kleine’s huidige Instagram-volgers een abonnement afsluit, dan vertegenwoordigt dat al een omzetwaarde van ruim € 50.000,- per maand. Met dat budget creëer je ook direct de mogelijkheid om meer exclusieve content te ontwikkelen, waardoor de waarde van € 2,99 per maand weer wordt gerechtvaardigd. Daarnaast bouwt Lil Kleine een database op, met extra waarde voor zijn huidige partners. Daar waar hij zijn waarde voorheen ‘weggaf’ aan Instagram en Facebook, daar heeft hij straks weer de data in eigen beheer. 

Alleen voor de grote spelers
Ook topsporters zijn zich steeds bewuster van hun personal brand en bouwen aan grote fanbases via de gebruikelijke social media. Een oplossing zoals Lil Kleine die nu in de artiestenwereld ontwikkelt, lijkt echter nog vooral weggelegd voor de ‘grotere’ spelers. Het bijhouden van zo’n app kost tijd en geld. Hoewel er nog geen openbare businesscase ligt, is een conversieratio van 1% naar betalende fans, een realistische inschatting. Personal brands met een kleinere achterban dan 100.000 volgers moeten dus van goede huize komen om een dergelijk verdienmodel te koppelen aan hun achterban. 

Bovendien is de kans klein dat een sportliefhebber veel van dit soort abonnementen zal afsluiten om elke individuele atleet te volgen. Alleen voor de grote jongens lijkt een abonnementsmodel daarom weggelegd. Toch liggen er mogelijkheden bij de atleet als platform. Dat zal overigens wel vanuit een collectief moeten komen, want ook Google (YouTube) en Facebook (Facebook en Instagram) werken ongetwijfeld aan oplossingen om een betaalmodule toe te voegen aan hun platforms, waardoor (personal) brands aan hun platform verbonden blijven. YouTube heeft al een dergelijke optie, maar daar wordt in de sportindustrie nog weinig gebruik van gemaakt. 

Nieuwe platforms in ontwikkeling
Dan zijn er ook nog nieuwe platforms die opstaan, zo heeft DJ Sam Feldt bijvoorbeeld Heartfeldt, gebouwd op zijn eigen platform Fangage. Door in te loggen krijg je toegang tot exclusieve content en hoe meer data je deelt, hoe meer je kunt zien. Daarnaast is er ook een optie om te betalen voor de exclusieve content. Via Fangage heeft de artiest zijn data zelf in handen. Een ander platform, wat in de context een negatieve lading kent, is OnlyFans. Op dit platform neem je een abonnement op een account en daarmee krijg je exclusief toegang tot foto’s, video’s en livestreams. Momenteel heeft OnlyFans een imago van sexueel expliciete content, maar is Snapchat niet ook ooit zo begonnen?

Doe mee met het Yellow Jersey Opiniepanel
Deze maand onderzoeken we in het Yellow Jersey Opiniepanel de mogelijkheden voor de atleet als platform. Wil jij jouw mening laten horen over dit onderwerp? Meld je dan hier aan voor het Opiniepanel.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Picture of Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.