Podcast #11: Hoe haal je de meeste waarde uit sportsponsoring?

In de elfde aflevering van De Sportmarketing Podcast hebben we het uiteraard over de huidige coronacrisis. Wat zijn de gevolgen voor de sport en welke initiatieven komen er in deze periode? Verder spreken we met Niels Rudolphus (Two Circles) over sportsponsoring in Nederland. Hoe is het sponsorlandschap verandert de afgelopen jaren? En hoe kun je data inzetten om de ROI te verhogen? Tot slot praten we met Julia Verheul (Calvé Pindakaas) over de campagnes van het oer-Hollandse broodbeleg: wat is het geheim van deze ijzersterke campagnes? En wat levert deze sportsponsoring Calvé Pindakaas zelf op? 

Niels Rudolphus vertelt dat sportorganisaties hun data goed kunnen gebruiken voor sponsorships. “Data helpt bijvoorbeeld om mediawaarde vast te stellen, maar ook om gerichter de juiste doelgroep via de juiste kanalen te benaderen, en zorgen dat jouw boodschap aansluit bij jouw doelgroep. Verder kun je door middel van data ook real-time schakelen voor je sponsorproposities. Je kunt heel snel aanpassingen maken en sneller weten: resulteert mijn investering het juiste effect?”

Julia Verheul hoe de campagne rondom het WK vrouwenvoetbal in 2019 ontstond. “Je wilt niet een vervolg op een bekende reeks, maar je wilt in de campagne merkessentie relevant maken voor deze tijd. En dat was destijds echt het vrouwenvoetbal; de vrouwen hadden net een prachtig EK gespeeld, en het WK zou daarna komen. Het was ook met een kleine knipoog naar de mannen die al heel lang geen eindtoernooi gehaald hadden. Dus toen zijn we met het idee gekomen: dat vrouwenvoetbal, dat is iets waar we iets moeten doen. En bij de lancering van de campagne zagen we dat terug aan alle reacties.”

Benieuwd naar de hele aflevering? Luister dan nu aflevering 11 van De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Anchor, Spotify en Apple Podcasts.

Wil je voortaan de nieuwste aflevering als eerste in jouw mailbox? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.