Podcast #10: Wat is de impact van esports?

Wat vroeger nog wordt afgedaan als een hobby voor computernerds op zolder is inmiddels uitgegroeid tot een professionele industrie waar honderden miljoenen in omgaan: esports. Professioneel gamen is booming en het groeit aan alle kanten als kool: in kijkers, platforms, toernooien en geld. Maar hoe groot is esports inmiddels? En wat voor mogelijkheden biedt esports op het gebied van sponsoring, zoals bijvoorbeeld in de edivisie? We vragen het aan Kevin Loos (2Basics) en Arnoud Schonis (Eredivisie CV). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van februari en bespreken we het sportmoment van de afgelopen maand.

Esports is een domein dat sinds deze eeuw een enorme vlucht heeft genomen, maar het is nog redelijk onontgonnen terrein voor merken om zich aan te verbinden. Hoe doe je dat op een goede manier? En waarom is de Nederlandse edivisie juist enorm interessant om een lastig bereikbare doelgroep wel te benaderen?

Kevin Loos is creatief verantwoordelijk voor de gaming gerelateerde campagnes binnen 2Basics. Hij vertelt allereerst dat esports interessante in-game activaties biedt die niet mogelijk zijn bij traditionele sporten. “Een spel zoals League of Legends is gratis, waardoor spelers massaal in-game currency kopen. Dat maakt in-game activaties erg interessant. Maar je kunt ook kiezen voor activaties via teams, die bijvoorbeeld veel interessante data hebben en toffe events organiseren. Kies wat de mogelijkheden biedt voor jouw merk.”

Loos stelt dat je als merk moet kijken wat je wilt bereiken door de campagne, wat je boodschap is (die overigens niet haaks moet staan op de boodschap van je merk) en vervolgens kijken wat werkt. “Tijdens onze Domino’s-campagne binnen de edivisie kwamen we erachter dat we een waardevolle propositie moesten formuleren, waar we vervolgens – als bewijsvoering – alle activiteiten aan konden ophangen. Wij hebben een half jaar gebouwd aan de positie van Domino’s binnen de edivisie voordat we die claim goed konden maken, want zonder bewijsvoering prikt iedereen er doorheen.”

Arnoud Schonis is namens de Eredivisie CV projectmanager van de edivisie, en vertelt dat Eredivisieclubs middels de edivisie jonge fans aan zich willen binden. “Toen ik werkzaam was bij Heracles bij de afdeling esports probeerden we dat uiteraard ook. We organiseerden gedurende het hele jaar game-evenementen in het stadion, zodat spelers naar het stadion moesten komen. Daarnaast kregen ze ook een gratis wedstrijdticket. Ons geloof was dat als we dit vaak genoeg zouden herhalen, we op die manier steeds meer jonge fans zouden creëren. En elke Eredivisieclub heeft zo zijn eigen manier.” 

De edivisie heeft meerdere partners die zich aan de competitie verbinden. “Dat zijn er ruwweg twee: merken die merkvoorkeur willen creëren, en merken die dat willen activeren door middel van branded content. Zo hebben we met Domino’s een campagne gedraaid in drie fases. De eerste fase was content met drie influencers zonder ‘call-to-action’, puur leuk om te zien. De tweede fase had al een subtiele commerciële boodschap, namelijk: kom bij ons solliciteren. En in de huidige derde fase zijn we onze volgers aan het converteren tot sollicitanten. Je merkt dat merken het interessant vinden, omdat ze deze doelgroep alleen nog op een innovatieve, online manier kunnen bereiken, en wij bieden het grootste platform om dat te doen.” 

Benieuwd naar de hele aflevering? Luister dan nu aflevering 10 van De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Anchor, Spotify en Apple Podcasts.

Wil je voortaan de nieuwste aflevering als eerste in jouw mailbox? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.