Podcast #8: Hoe haal je de meeste waarde uit sportcontent?

Vroeger was het overzichtelijk: sportorganisaties lieten hun wedstrijden uitzenden op radio of televisie en er volgde een wedstrijdverslag in de krant. Kranten en tijdschriften hadden een trouwe lezersschare en brachten wekelijks een nieuw nummer uit. Hoe anders is het tegenwoordig? Vanwege het digitale tijdperk moeten sportorganisaties zich op alle platforms laten horen waar hun supporters zitten, en leggen kranten en tijdschriften zich ook toe op een digitaal product. Op welke manier kun je als sportorganisatie nu waarde halen uit deze content? We vragen het aan Stef de Bont (Voetbal International) en Bas Schnater (Mediahuis Nederland). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van december en bespreken we het sportmoment van de afgelopen maand.

Hoe wordt content over voetbal tegenwoordig geconsumeerd? “Je wil niks meer missen”, vertelt Stef de Bont. “Je merkt het ook aan de voetbaljournalistiek an sich, het gaat steeds meer om nieuwtjes. Wie weet welke speler deze winter verkast naar Ajax of FC Twente? Dat nieuws komt online. ‘F5-drukken’ in de hoop dat er nieuws is. In een magazine is ruimte voor de achtergronden, voor interviews. En de nieuwe, jonge generatie wil dat wel, maar die wil in eerste instantie bediend worden met het korte nieuws. Maar wat wij vroeger deden: lekker een uurtje de VI lezen, dat is minder geworden.”

Hoe gebruiken sportorganisaties hun content tegenwoordig om sportliefhebbers te betrekken? “Voetbalclubs hadden voorheen als hoofdfocus om kaarten te verkopen”, vertelt Bas Schnater. “Inmiddels zijn we zover dat de grote clubs in het buitenland hun stadions wel vol hebben. In de zoektocht naar nieuwe manieren om daar geld mee te verdienen zijn clubs vrij snel op content uitgekomen. Steeds meer mensen worden bediend die eigenlijk nooit de sport nooit zouden kunnen bezoeken, maar die zijn wel interessant voor sportorganisaties. Sport heeft fantastische verhalen om te vertellen. En omdat die contentkanalen zo makkelijk beschikbaar zijn geworden merk je dat die sportorganisaties daar veel meer op inzetten.”

Benieuwd naar de hele aflevering? Luister dan nu aflevering 8 van De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Anchor, Spotify en Apple Podcasts.