In Nederland sporten maandelijks 11,3 miljoen mensen. En naast traditionele sporten als voetbal, hockey en tennis zijn ook nieuwe sporten in opkomst zoals sup yoga, bossaball, tai chi en vuistbal. Maar hoe groot zijn die sporten? En wat bepaalt nu of een sport echt groeit en toekomstbestendig is? We vragen het aan Resie Hoeijmakers (onderzoeker Mulier Instituut) en Pieter de Leijer (KNLTB). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van oktober en bespreken we het sportmoment van de afgelopen maand.
Nieuwe sporten hebben volgens Hoeijmakers een goede kans om te groeien in ons land. “Ik denk absoluut dat Nederland een uitstekend klimaat heeft voor nieuwe sporten. Nederland is internationaal georiënteerd, en je ziet dat nieuwe sporten vaak in het buitenland ontstaan, en Nederlands nemen ze vervolgens mee. Nederlanders hebben een enorm hoge sportparticipatie: we doen veel aan sport, we zijn geïnteresseerd in sport, dus daarom zien we ook wel nieuwe sporten als iets aantrekkelijks. En we hebben gewoon een hele goede infrastructuur, wat belangrijk is.”
Pieter de Leijer is accountmanager padel bij de KNLTB, en ziet padel zelfs groter worden dan tennis. “Dat zou zomaar kunnen, in Spanje is dat bijvoorbeeld al zo. In Frankrijk, Zweden en België groeit de sport harder dan in Nederland, maar daar zitten echt commerciële partijen achter. Wat dat betreft zijn wij meer een verenigingsland. Wat voor padel pleit is dat het makkelijker en meer een volkssport is dan tennis: je kunt makkelijk instappen en bereikt daardoor makkelijker grotere doelgroepen. Ik schat de kans heel gedegen is dat we net zo groot als tennis zouden kunnen worden.”
Benieuwd naar de hele aflevering? Luister dan nu De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Anchor, Spotify en Apple Podcasts.