Vroeger nam je een lidmaatschap bij de plaatselijke tennisclub of voetbalvereniging, maar tegenwoordig zijn onze agenda’s tot op de minuut bepaald en zweren steeds meer mensen bij flexibel sporten. Wat voor gevolgen heeft de opkomst van deze ongebonden sporter voor sportbonden en -verenigingen? En wie is commercieel interessanter: de sporter met een lidmaatschap, of de ongebonden sporter? We praten erover met Niels Schut (oprichter van SportUnity) en Carlijn Mol (NOC*NSF). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van augustus en bespreken we het sportmoment van de maand.
Vroeger nam je een lidmaatschap bij de plaatselijke tennisclub of voetbalvereniging, maar tegenwoordig zijn onze agenda’s tot op de minuut bepaald en zweren steeds meer mensen bij flexibel sporten. Het aantal sporters in verenigingsverband loopt terug, en dus moeten sportbonden en -verenigingen inspelen op de opkomst van een nieuw fenomeen: de ongebonden sporter. Waar liggen kansen, en hoe commercieel interessant is deze nieuwe sporter? In deze aflevering van De Sportmarketing Podcast praten we met Niels Schut van SportUnity.
Niels Schut signaleerde de veranderende vraag van de sporter al zes jaar geleden. “Het is iets wat zich langzaam heeft ontwikkeld. We zien de laatste jaren een aantal trends en ontwikkelingen in de markt rondom individualisering, commercialisering en een ontwikkelende technologie, waarbij mensen gewoon andere wensen krijgen om te sporten.” Hij bestrijdt trouwens dat de ongebonden sporter echte bindingsangst heeft. “Je ziet dat mensen nog wel gebonden willen sporten, maar in een andere bindingsvorm. Je ziet heel veel wielerclubjes die iedere week met elkaar gaan fietsen. Ook zij willen zich, als ze toegevoegde waarde ervaren, echt wel binden, bijvoorbeeld vanwege kortingen of toegang tot events. Binden is nog steeds een onderdeel van de sport.”
NOC*NSF ontwikkelde samen met de sportbonden het platform SportOn om deze ongebonden sporter te faciliteren. Project verantwoordelijke Carlijn Mol legt aan bonden uit bonden dat de ongebonden sporter juist kansen biedt. “Wij proberen verenigingen mee te nemen in het feit dat je ook een andere relatie met een sporter kan hebben dan alleen maar een traditioneel lidmaatschap. Een sporter is niet alleen waardevol als diegene een jaar lang lidmaatschap toezegt, maar kan ook waardevol zijn als hij/zij regelmatig sportaanbod komt afnemen, uiteraard tegen betaling. Dat kan ook een hele waardevolle en langdurige relatie zijn met een sporter, zonder dat daar een lidmaatschap bij komt kijken.”
Benieuwd naar de hele aflevering? Luister dan nu De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Anchor, Spotify en Apple Podcasts.