Podcast #3: Wat is een duurzaam verdienmodel voor het wielrennen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Met een Nederlander in de gele trui en een derde plaats voor Steven Kruijswijk in de Tour de France was Nederland afgelopen maand weer in de ban van het wielrennen. Ondanks deze positieve aandacht klinkt de roep om het hervormen van het traditionele sponsormodel van het wielrennen al jaren. Welke innovatieve verdienmodellen kunnen een alternatief vormen, zowel op de weg als op de baan? We praten erover met Edwin Gulickx (co-founder BEAT Cycling Club). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van juli en schrijft De Man Met De Pen een gedicht over het sportmoment van de maand. 

Afgelopen maand was vanuit Nederlands oogpunt de meest succesvolle Tour de France in tijden. Steven Kruijswijk behaalde de derde plaats, Mike Teunissen reed als Nederlander na 30 jaar weer in het geel, en de Nederlandse ploeg Jumbo-Visma boekte vier etappezeges. Triomf die wielerproblematiek overschaduwt: al jaren is er kritiek op het traditionele sponsormodel en de kwetsbaarheid voor ploegen. In deze aflevering van De Sportmarketing Podcast praten we met Edwin Gulickx van BEAT Cycling Club.

Gulickx is als co-founder van BEAT bezig geweest met de zoektocht naar alternatieve verdienmodellen binnen de wielersport. “Wat mij daarin het meest is tegengevallen? Dat is toch wel het feit dat de status quo heel hardnekkig is. De status quo is niet voor niets de status quo, die verandert niet snel. Maar de ingesleten karrenpaden in de wielersport zijn wel heel diep. Mensen doen dingen omdat ze zo gedaan worden, terwijl ik denk: als je een beetje nadenkt zijn er toch wel alternatieven makkelijker zijn en die je makkelijk zou kunnen veranderen.”

BEAT wil – in tegenstelling tot de traditionele wielerploegen – niet volledig afhankelijk zijn van de sponsor. “Ik vergelijk ons met Feyenoord: zij hebben een rood-wit shirt met een sponsor erop, maar heet gewoon Feyenoord. Als je nu het Maasgebouw binnenstapt en zegt: ik heb een plan, we gaan volgend jaar het shirt geel maken, we zetten er een supermarktketen op en we gaan de teamnaam veranderen, dan word je heel voorzichtig via de achteruitgang naar buiten geleid. Die clubcultuur die Feyenoord bijvoorbeeld heeft willen zoek ik ook voor BEAT, daar moet het naartoe.” 

Benieuwd naar de hele aflevering? Luister dan nu De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Anchor, Spotify en Apple Podcasts.