Podcast #2: Hoe ziet de toekomst van het vrouwenvoetbal eruit?

Op 7 juni 2019 ging het WK vrouwenvoetbal in Frankrijk van start. Hoe groot is dit WK voetbal in termen van media-aandacht en sponsoring? En hoe kunnen we de ontwikkeling van het (commerciële) succes van de Oranje Leeuwinnen verklaren? We praten erover met Sebastiaan Westerhout (Gracenote Sports) en bellen met Maarten Nooter (NOS Sport). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van juni en schrijft De Man Met De Pen een gedicht over het sportmoment van de maand. 

Op 7 juni 2019 ging het WK Vrouwenvoetbal in Frankrijk van start. De verwachtingen waren hooggespannen: wereldvoetbalbond FIFA verwachtte zelfs 1 miljard kijkers voor dit toernooi. Maar de aandacht voor het evenement laat zien dat het vrouwenvoetbal definitief op de kaart wordt gezet. “Er is een enorme groei ten opzichte van het WK van vier jaar geleden”, vertelt Sebastiaan Westerhout (Gracenote Sports).

“Als je alleen al kijkt naar de kijkcijfers in Nederland van dit WK, dan zie je dat het een enorme groei is ten opzichte van het WK van vier jaar geleden. En die aandacht voor het vrouwenvoetbal is ook internationaal gegroeid. Er zijn grote sponsoren die zich verbinden aan het vrouwenvoetbal en het prijzengeld is verdubbeld. Allemaal signalen dat de interesse toeneemt”, vertelt Sebastiaan Westerhout van Gracenote Sports.

Ook de NOS pakt deze eindronde groot uit, mede door het succes van de OranjeLeeuwinnen twee jaar geleden tijdens het EK in eigen land. “Wij hebben een journalistieke meetlat, en de regel is simpel: hoe beter de prestaties, hoe groter de aandacht. Dat is wat we hier doen. En sinds 2017 is er een hele hoop gebeurd met het Nederlands vrouwenvoetbalteam”, aldus Maarten Nooter, hoofdredacteur van NOS Sport.

Benieuwd naar de hele verhalen van beide heren? Luister dan nu De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Spotify, Apple Podcasts en Anchor.