Podcast #1: De PSV-sponsordeal als blauwdruk voor andere sportorganisaties?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

In maart 2019 maakt PSV haar nieuwe sponsordeal bekend, met maar liefst vijf hoofdsponsoren. Hoe kwam dit partnership tot stand? En is zo’n sponsordeal een oplossing voor andere organisaties in de sport die op zoek zijn naar een nieuwe hoofdsponsor? We praten erover met Koen van Haastert (Sponsor Manager PSV) en Ben Mansvelder (Marketing Manager KNZB). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van mei en schrijft De Man Met De Pen een gedicht over het sportmoment van de maand. 

PSV presenteerde in het voorjaar een opvallende hoofdsponsor: niet één, maar vijf sponsoren onder de naam Brainport Eindhoven. Dat is een vorm van sponsoring die we in de toekomst vaker zullen zien, stelt Koen van Haastert, hoofd sponsoring van PSV, in De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey. “Dit is wel een trend die zich door gaat zetten.”

Van Haastert ziet dit partnership als een belangrijke ontwikkeling binnen de sponsoring van het voetbal. “De huidige manier van samenwerken is totaal anders dan vroeger. Wij zien dit partnership als zeven partners, samen met PSV en de stichting Brainport Eindhoven. Wij zijn als PSV ook één van de partijen binnen dit ecosysteem. Door echt te ‘partneren’ en samen doelstellingen te formuleren, krijgt sponsoring een extra dimensie.”

Ben Mansvelder, marketingmanager bij de KNZB (zwembond) herkent de mindset van PSV met een partnership van meerdere partijen. “Wij hebben een soortgelijk platform aan onze sponsoren geboden. De sponsordeal van PSV is heel vernieuwend voor het voetbal en vernieuwend voor de sport. Vernieuwend voor de branche: nee, maar de manier van denken is zeker nieuw.”

Koen van Haastert (PSV) denkt dat partnerschappen in de toekomst zich alleen maar verder zullen ontwikkelen. “Het zou me niet verbazen als er in de toekomst joint ventures worden gesloten tussen bedrijven en voetbalclubs. Dat laat zien hoe ver partnerships kunnen gaan.”

Benieuwd naar de hele verhalen van beide heren? Luister dan nu De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Spotify en Apple Podcasts.