De Sportmarketing Podcast

Yellow Jersey presenteert De Sportmarketing Podcast, de eerste Nederlandstalige podcast over sportmarketing. In de podcast bespreken we samen met interessante gasten de laatste trends op het gebied van sportmarketing en behandelen we één trend in meer detail. Daarnaast schrijft huisdichter ‘De Man Met De Pen’ een ode over het sportmoment van de maand.

Het aantal merken dat iets met sport doet is enorm. Van Calvé Pindakaas tot Coca-Cola en van HAK tot Blokker: het lijkt erop dat je je als merk echt binnen de sport moet profileren. Sportsponsoring is hot en erg gaan miljarden in om. Maar hoe profileer je je nu als merk op een succesvolle manier? En hoe claim je als merk een plekje in het brein van de consument? We vragen het aan Myron Walraven (Shimano Europe) en Tom van Bommel (Unravel Neuromarketing Research). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van november en bespreken we het sportmoment van de afgelopen maand.

In Nederland sporten maandelijks 11,3 miljoen mensen. En naast traditionele sporten als voetbal, hockey en tennis zijn ook nieuwe sporten in opkomst zoals sup yoga, bossaball, tai chi en vuistbal. Maar hoe groot zijn die sporten? En wat bepaalt nu of een sport echt groeit en toekomstbestendig is? We vragen het aan Resie Hoeijmakers (onderzoeker Mulier Instituut) en Pieter de Leijer (KNLTB). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van oktober en bespreken we het sportmoment van de afgelopen maand.

Citymarketing is tegenwoordig een hobby van vrijwel alle Nederlandse gemeenten. Er worden flink wat euro’s besteedt aan deze stadspromotie, en het opvallende: de ene stad scoort veel beter dan de ander. Hoe doe je een succesvolle citymarketing? En welk sportevenement past bij jouw stad, en welke niet? We praten erover met Cor Jansen (directeur Utrecht Marketing) en Floor Kok (Sport Utrecht). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van augustus en schrijft De Man Met De Pen een gedicht over het sportmoment van de maand.

Vroeger nam je een lidmaatschap bij de plaatselijke tennisclub of voetbalvereniging, maar tegenwoordig zijn onze agenda’s tot op de minuut bepaald en zweren steeds meer mensen bij flexibel sporten. Wat voor gevolgen heeft de opkomst van deze ongebonden sporter voor sportbonden en -verenigingen? En wie is commercieel interessanter: de sporter met een lidmaatschap, of de ongebonden sporter? We praten erover met Niels Schut (oprichter van SportUnity) en Carlijn Mol (NOC*NSF). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van augustus en bespreken we het sportmoment van de maand.

Met een Nederlander in de gele trui en een derde plaats voor Steven Kruijswijk in de Tour de France was Nederland afgelopen maand weer in de ban van het wielrennen. Ondanks deze positieve aandacht klinkt de roep om het hervormen van het traditionele sponsormodel van het wielrennen al jaren. Welke innovatieve verdienmodellen kunnen een alternatief vormen, zowel op de weg als op de baan? We praten erover met Edwin Gulickx (co-founder BEAT Cycling Club). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van juli en schrijft De Man Met De Pen een gedicht over het sportmoment van de maand. 

Op 7 juni 2019 ging het WK vrouwenvoetbal in Frankrijk van start. Hoe groot is dit WK voetbal in termen van media-aandacht en sponsoring? En hoe kunnen we de ontwikkeling van het (commerciële) succes van de Oranje Leeuwinnen verklaren? We praten erover met Sebastiaan Westerhout (Gracenote Sports) en bellen met Maarten Nooter (NOS Sport). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van juni en schrijft De Man Met De Pen een gedicht over het sportmoment van de maand. 

In maart 2019 maakt PSV haar nieuwe sponsordeal bekend, met maar liefst vijf hoofdsponsoren. Hoe kwam dit partnership tot stand? En is zo’n sponsordeal een oplossing voor andere organisaties in de sport die op zoek zijn naar een nieuwe hoofdsponsor? We praten erover met Koen van Haastert (Sponsor Manager PSV) en Ben Mansvelder (Marketing Manager KNZB). Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van mei en schrijft De Man Met De Pen een gedicht over het sportmoment van de maand. 

Altijd als eerste onze podcast in je mailbox ontvangen? Schrijf je in!