Hoe maak jij een succesvolle podcast?

Tegenwoordig kom je er niet meer onderuit, podcasts. Waar een aantal jaar geleden niemand nog een podcast beluisterde, is het nu onderdeel van onze dagelijkse routine. Tijdens het wandelen, onderweg in de auto of zelfs tijdens het schoonmaken van het huis luisteren we massaal podcasts. Met deze grote vraag naar podcasts, neemt het aanbod ook enorm toe. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw podcast in deze zee van nieuwe formats nog op weet te vallen? Hieronder vind je vier tips voor een succesvolle podcast!

1. Kies je doelgroep

Elke marketingcampagne of social mediastrategie begint bij het definiëren van de juiste doelgroep: wie wil je bereiken? Dit geldt ook voor jouw podcast. Focus op de doelgroep die je wilt bereiken en speel in op de trends en ontwikkelingen binnen de markt. Elementen zoals het soort taalgebruik, de lengte van een aflevering en het onderwerp moeten passen bij de doelgroep van jouw podcast.

Stel jouw podcast heeft als doel om (marketing/communicatie) studenten te inspireren en informeren. Je wilt dan graag tempo in de afleveringen houden met korte en bondige tips, want de spanningsboog van de gemiddelde student is vrij kort. Je wilt studenten iets leren! Spreek dan ook de taal van deze doelgroep, vermijd ingewikkelde vaktermen en leg begrippen soms even uit.

2. Creëer jouw geheime recept

Om jouw podcast succesvol te maken, moet je zorgen voor een stukje herkenning. Wat maakt jouw podcast uniek ten opzichte van alle andere podcasts? Verzin jij een nieuw rubriekje dat elke aflevering terugkomt of beschik jij juist over unieke kennis die jouw podcast onderscheidend maakt? Geef deze elementen een vaste plek in jouw podcast aflevering om consistentie en herkenning te creëren. 

We pakken nog even het voorbeeld van de podcast voor (marketing/communicatie) studenten erbij. Rubrieken waar een ‘fun’ element in zit, worden door deze doelgroep beter onthouden. Probeer ingewikkelde onderwerpen te behandelen met een vleugje humor. Een wekelijkse rubriek als ‘wijsneus van de week’ waarin studenten zeer ingewikkelde vragen mogen stellen aan de host/gast van de podcast, zorgt voor interactie met de luisteraars en houdt het tempo in de aflevering.

3. Zorg voor goede kwaliteit

Kwaliteit staat altijd voorop! Als luisteraar luister je liever niet naar een podcast waarin de opname vol ruis zit en de introtune door je oortjes knalt met het volume op standje gehoorbeschadiging. Goede kwaliteit luistert fijner en zorgt ervoor dat de luisteraar zich kan concentreren op de inhoud. Investeren in goed opnameapparatuur en tijd nemen voor de edit is het dus zeker waard.

Een goede microfoon helpt al met het waarborgen van de kwaliteit van jouw podcast. Zorg ervoor dat wanneer je met meerdere mensen tegelijk een podcast opneemt, je één microfoon per persoon tot je beschikking hebt. Op deze manier hoef je namelijk niet bij elkaar op de lip te zetten voor goed geluid. Daarnaast is het handig om gebruik te maken van een gebruiksvriendelijk edit programma. Zo kan je gemakkelijk jouw versprekingen eruit knippen zonder dat iemand het doorheeft. Ook kan je het volume van de opname aanpassen zodat het geluidsniveau de gehele podcast constant is. Tot slot kan je met een edit programma eenvoudig een jingle (intro/outro tune) er in plakken. Een goed programma om je podcast luister klaar te maken is Adobe Premiere Pro of het gratis DaVinci Resolve. Audacity is ook een fijne gratis tool die meer gericht is op audio editing.

4. Consistency is key

Je luisteraars moeten weten waar ze aan toe zijn. Hier zorg je voor door consistentie in jouw uploadschema aan te brengen. Kunnen de luisteraars bijvoorbeeld elke week een nieuwe aflevering verwachten of juist maar één keer in de maand? Ook belangrijk: welk moment van de dag komt de podcast online? Wanneer de luisteraars beschikking hebben tot deze informatie, kunnen zij het luistermoment van jouw podcast opnemen in hun routine. Ook hier geldt: meten is weten. Test diverse upload tijdstippen bij jouw luisteraars om er achter te komen welk moment het meest geschikt is. 

Een podcast voor studenten is waarschijnlijk minder succesvol wanneer je deze plaatst op zaterdagochtend 08.00 uur, omdat deze doelgroep dan waarschijnlijk nog ligt te slapen. Een beter tijdstip is dan woensdagmiddag 17.00 uur, wanneer veel mensen aan het reizen zijn.

Met deze vier tips kan jij nu een succesvolle podcast maken! Tip: start niet direct allemaal een podcast voor studenten, want dit concept is er dus blijkbaar al… 😉

Ben je opzoek naar een ander goed voorbeeld? Check dan onze eigen podcast: De Yellow Jersey Sportmarketing podcast! Binnenkort komen er weer nieuwe afleveringen aan.

Luister hier de nieuwste aflevering van de Sportmarketing Podcast:

Wil je voortaan de nieuwste aflevering van de podcast als eerste in jouw mailbox? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Picture of Britte van der Touw

Britte van der Touw

Als creative is Britte de spil tussen ons creatie- en marketingteam en maakt ze voor en met onze opdrachtgevers de mooiste designs.