Yellow Jersey Opiniepanel: Zonder mediawaarde minder kans op sportief succes

Nu evenementen zijn geschrapt en competities worden voortgezet zonder publiek, zijn media en content voor sportorganisaties belangrijker dan ooit. De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat de distributie van eigen content essentieel werd, maar is dit een tijdelijke ontwikkeling, of zien we het in de nabije toekomst als een structureel onderdeel van elke sportorganisatie? Wordt elke sportorganisatie, klein of groot, voor een gedeelte ook een media-organisatie? We vroeg het aan het Yellow Jersey Opiniepanel.

Uitgekiende mediastrategie essentieel

Om te beginnen was het Opiniepanel het unaniem eens dat eigen content een potentieel verdienmodel is voor elke sportorganisatie. Daarvoor hoeft de organisatie niet al een landelijk of internationaal bereik te genereren. Ook de kleinere organisaties kunnen hier op termijn (structureel) geld aan verdienen. Sterker nog, het merendeel van het Opiniepanel (ruim 90%) geeft zelfs aan dat een uitgekiende mediastrategie essentieel is om een toekomstbestendige sportorganisatie te bouwen.

Sportorganisaties van de toekomst minder afhankelijk van externe gelden

Dat kan ook komen omdat het Opiniepanel in de toekomst voorziet dat sportorganisaties minder afhankelijk zullen zijn van externe gelden. Een kleine 50% geeft aan het eens tot zeer eens te zijn met deze stelling. Met externe inkomsten worden onder andere de inkomsten uit uitzendrechten, en gelden uit bijvoorbeeld de Nederlandse Loterij bedoeld. Eenvijfde van de ondervraagden deelt deze mening echter niet. Zij zijn er nog steeds van overtuigd dat externe gelden de toekomst van een sportorganisatie bepalen. Wel is het gehele panel het er over eens dat sponsoring zonder online activatie ten dode is opgeschreven. Ook dit geldt voor zowel de lokale, regionale als (inter)nationale spelers.

Structureel succes vraagt een bovengemiddelde begroting

Als sportorganisatie dien je creatief te zijn met inkomsten. Wil je namelijk sportief succes boeken op structurele basis, dan vergt dit een bovengemiddelde begroting ten opzichte van de concurrentie. Die stelling is niets nieuws, het is een van de redenen waarom bijvoorbeeld Feyenoord een nieuw stadion wil betreden. Hierdoor kunnen zij de begroting opvoeren en weer op structurele basis wedijveren met de Nederlandse top, alsmede meespelen in Europa. Het opiniepanel sluit zich daarom ook met grote meerderheid aan bij deze stelling.

Incidenteel sportief succes is minder waard dan structurele mediawaarde

Wie durft te investeren in haar eigen mediawaarde zal daar op lange termijn van profiteren, aldus het Opiniepanel. Meer dan de helft van de ondervraagden gelooft dat een structurele mediawaarde meer waard is dan incidenteel sportief succes. Toch is ook een kwart van het Opiniepanel het niet met deze stelling eens. 

Media gaat in de toekomst bijdragen aan sportief succes

Al met al gelooft het gehele Opiniepanel echter wel dat sportief succes gelieerd is aan mediawaarde. Ruim een kwart van de ondervraagden is het zelfs zeer eens met deze stelling. Het overige deel beantwoordt de stelling met ‘eens’. Veel grote sportorganisaties zetten al actief in op het creëren van eigen content en het vercommercialiseren van haar eigen media. 

Samengevat mogen wel volgens het Opiniepanel dus wel stellen dat een succesvolle sportorganisatie zich ook bewust is van haar eigen media en de waarde die dat vertegenwoordigt. Daarvoor hoef je geen (inter)nationale speler te zijn. Unaniem wordt gesteld dat content een belangrijke toekomst heeft in de sportwereld.

Bonusvraag: Welke podcast luisteren onze deelnemers het liefste?

Natuurlijk staat De Sportmarketing Podcast in het rijtje, maar ook FF Relativeren, Day1 Podcast, Jong Beleggen de Podcast en de PeeSjeeVee Podcast kwamen regelmatig voorbij. Mooie luistertips dus.

Denk ook mee en ontvang als eerste de resultaten van het Yellow Jersey OpiniePanel door je op deze pagina te registreren!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.