Nieuw fenomeen op social media: Clubhouse

Als sportorganisatie moet de naam van deze razendpopulaire app natuurlijk als muziek in de oren klinken: Clubhouse. Het clubhuis is vaak het hart van de vereniging, het hart van de Nederlandse sport. Maar deze app heeft in feite niets met het traditionele clubhuis te maken, al is het wel degelijk een plek om met elkaar over hetzelfde onderwerp te praten. Maar wat is Clubhouse nu eigenlijk voor app? En liggen er kansen voor de sport?

Wat ons betreft is het antwoord volmondig ja. Het is uitermate divers, bijzonder toegankelijk en ergens ook een tikkeltje verslavend. In tegenstelling tot de meeste social media staat niet het beeld, maar de audio centraal. Als gebruiker van de app kun je ruimtes betreden om de gesprekken tussen personen mee te luisteren. Je kunt ook zelf ruimtes aanmaken en daarin gesprekken leiden. Bovendien zie je ook steeds meer experts die Q&A-sessies organiseren, waarbij je meeluistert naar adviezen van deze experts, maar waar jij ook je hand op kunt steken om een vraag te stellen. Wanneer de moderators jou toegang geven tot het gesprek, kun jij direct jouw vraag aan de expert stellen.

Welke kansen biedt dat voor de sport? Het biedt tal van mogelijkheden. Het voordeel van deze app is namelijk dat je enkel een telefoon (op dit moment wordt enkel iPhone ondersteund) nodig hebt om hoogwaardige content te beluisteren. Heb je dus zojuist een wedstrijd bekeken via de livestream van jouw favoriete ploeg? Organiseer dan een nabeschouwing met gasten uit alle uithoeken van het land en analyseer nog even waarom jouw favoriete ploeg het onderspit moest delven tegen de concurrent. Q&A’s zijn natuurlijk ook een optie, al lijkt het er wel op dat dit zeer inhoudelijke Q&A’s dienen te zijn. Wil je als topsporter de jonge fans bedienen, dan lijkt Instagram toch nog een geschikter medium.

Toch kunnen we ons heel goed voorstellen dat je de diepte in gaat over een specifiek onderwerp en dan wel een doelgroep kan vinden die geïnteresseerd is in jouw Q&A. Als sportbond zou je dus kunnen overwegen om een wekelijks vragenuurtje te organiseren omtrent een bepaald thema waar elke vereniging mee speelt. Als topsporter zou je specifiek in kunnen zoomen op een onderwerp als voeding, trainingsleer of andere specifieke onderdelen van het leven als topsporter. Doordat het medium om audio draait is de inhoud van het gesprek echter leidend. Bovendien lijkt – de actuele cijfers zijn niet bekend – de doelgroep nog erg volwassen te zijn.

Wil je een talk organiseren, dan kun je deze direct starten via de groene button aan de onderzijde. Maar je kunt er ook voor kiezen om een datum en tijd te agenderen. Voordeel is dat gebruikers dan in de app een aankondiging zien en zich kunnen inschrijven voor deze ruimte. Zo voorkom je tevens dat ze de introductie missen.

De app Clubhouse is voor persoonlijk gebruik, toch kun je ook een eigen club aanmaken. Als sportorganisatie of bond kun je dus een club aanmaken. Vanuit die club kun je talks organiseren.

Op donderdag 11 februari organiseren wij een eerste talk via Clubhouse. We gaan met Fabian Bern de mogelijkheden van TikTok onderzoeken, waarbij we specifiek kijken naar de toekomst van social commerce. Fabian is oprichter van ManyCreators en was een van de Early Adopters van TikTok in 2016.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Foto van Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.

Wacht, voordat je gaat!!!!!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!

Wacht, voordat je gaat!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!

Wacht, voordat je gaat!
Ontvang je onze nieuwsbrief eigenlijk al?

Ontvang elke maand de laatste ontwikkelingen in je mail én maak kans op gratis tickets voor de Sportmarketing Meet-Up!