Met deze aanpak kan je op ieder social media platform groei realiseren

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Als organisatie ben je waarschijnlijk actief op social media. Hiermee creëren jullie zichtbaarheid en genereer je misschien zelfs sales. Er is een contentplan om het maximale uit social media te halen. Maar halen jullie het maximale er wel uit? De ‘trucjes’ om meer bereik te genereren werken niet altijd meer, en jullie resultaat stagneert. Gelukkig is het met de juiste aandacht en activiteiten mogelijk om je bereik te boosten. Na het lezen van dit artikel snap je met welk uitgangspunt je ervoor zorgt dat je op ieder social media platform groeit. 

De wereld van de social media algoritmes

Waarschijnlijk heb je wel eens van het woord ‘algoritme’ gehoord. De algoritmes van social media platformen bepalen hoeveel en hoe vaak je berichten getoond worden aan jullie volgers. Ontwikkelaars van social media platformen, zoals Instagram, Twitter en YouTube, zijn continu bezig om dit algoritme te verbeteren. Hun doel is om gebruikers zo vaak en zo lang mogelijk actief te laten zijn op hun platform. Logisch dus dat het in je voordeel werkt als je erop inzet om jullie volgers zo lang mogelijk op jullie kanalen te houden.

Verbind je volgers aan je merk (en indirect aan het platform)

Dit brengt ons direct bij de crux. Wanneer je erin slaagt om gebruikers vast te houden op je kanalen, draag je eraan bij dat gebruikers langer actief zijn op het platform. Hoe beter je hierin slaagt, des te groter de kans dat je berichten ook significant beter gaan scoren. Je doet dan namelijk precies wat de ontwikkelaars van social media platformen willen.

Inzetten op videocontent op social media

Om die reden is videocontent die aansluit bij de belevingswereld van jullie volgers ook zo krachtig. Goede videocontent zorgt er namelijk voor dat gebruikers langer op het platform actief zijn. Een foto scroll je als gebruiker natuurlijk zo overheen, terwijl je veel langer naar een interessante video blijft kijken.

Voor diverse sportorganisaties maakt Yellow Jersey video’s die scoren op social media. Maar je kunt ook laagdrempeliger beginnen, door bijvoorbeeld eerst aan de slag te gaan met eigen video’s met jouw telefoon. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld apps als Spark Camera en BeatLeap. Met Spark Camera maak je eenvoudig een videoverslag van een evenement, waarbij je direct een mooi filter kunt selecteren en audio kunt toevoegen. Wil je een iets geavanceerdere video? BeatLeap bied je de gelegenheid om op basis van gemaakte video’s op je telefoon een korte clip te maken.

Optimaliseren per kanaal

Het is belangrijk om je (video)content te optimaliseren per kanaal. Wat werkt op Instagram werkt bijvoorbeeld weer niet op Twitter. Let er daarom bij het bedenken, maken en plaatsen op dat je video’s optimaliseert per kanaal en hier je boodschap op een passende manier in verpakt. Zet bijvoorbeeld in op grappige korte ‘how to’ video’s met trainingstips via TikTok en vertel op Instagram wat uitgebreider wat je boodschap is. Ben je benieuwd hoe je als sportorganisatie succesvol wordt op TikTok? Lees onze blog van afgelopen zomer!

Uitlokken van interactie

Daarnaast loont het om nadrukkelijk de interactie met je volgers op te zoeken. Dit zorgt ervoor dat zij langer naar je content kijken en maakt jouw kanalen in de ogen van de algoritmes dus relevanter. Vraag bijvoorbeeld om een mening, stuur nieuwe volgers een persoonlijk berichtje om ze te bedanken, maak gebruik van polls via Instagram Stories of organiseer winacties. Dit alles draagt ook bij aan het versterken van de band die jouw volgers hebben met je kanaal en dus organisatie.

Gebruiken van nieuwe functies

Ook het gebruiken van nieuwe functies zorgt voor een positief effect en vergroot de kans dat het algoritme jouw content vaker en meer toont aan gebruikers. Een voorbeeld hiervan is de introductie van user generated filters op Instagram. Gebruikers kunnen nu zelf filters maken. Organisaties die deze nieuwe functie in de beginfase gebruikten, werden door Instagram ‘geboost’ omdat ze hiermee in feite ook reclame maakten voor een nieuwe functie. Uiteraard met als doel om gebruikers enthousiast te maken om (in dit geval) Instagram weer meer te gaan gebruiken.

Consistentie in het posten

Verder is het belangrijk om consistent te zijn in het posten van berichten. Post bijvoorbeeld om de drie dagen op vaste momenten en blijf hieraan vasthouden. Dit is niet alleen voor jezelf prettig, maar ook de algoritmes van social media zijn hier dol op omdat je een band opbouwt met je volgers en hiermee urgentie voor hen creëert om telkens terug te keren om social media.

Testen wat werkt onder jouw volgers

Het belangrijkste is om content te maken die aansluit op de belevingswereld van jouw doelgroep. Dit is ook een kwestie van trial and error. Organiseer bijvoorbeeld een brainstorm met het content team en bedenk nieuwe content die interessant is voor jullie doelgroep en bedenk welke kanalen hier het best bij passen. Breng vervolgens in kaart of hier positief op gereageerd is. Op basis van deze informatie kan je besluiten of dit iets is om verder op in te zetten.

Het kan ook interessant zijn om in te zetten op influencer marketing om je volgers sterker te binden aan je kanalen of een nieuwe doelgroep aan te spreken. Hiermee genereer je eenvoudig nieuwe aansprekende content. Vraag een ambassadeur om een takeover te doen, een video op te nemen of nadrukkelijk om de interactie te zoeken met jullie achterban.

Key takeaways voor jouw contentplanning

Bij het maken en bedenken van content adviseren wij om de onderstaande takeaways mee te nemen:

  1. Bedenk met welke content je jouw doelgroep zo lang mogelijk op jullie kanalen kunt houden;
  2. Zoek (nieuwe) manieren om de interactie aan te gaan, bijvoorbeeld door een reactie te vragen, je volgers een poll in te laten vullen en nieuwe volgers te verwelkomen met een persoonlijk berichtje;
  3. Implementeer altijd nieuwe functionaliteiten per kanaal of platform;
  4. Onderzoek nieuwe manieren om je volgers sterker te verbinden aan jullie kanalen en test wat werkt en wat niet.

Mocht je eens met één van onze specialisten willen sparren over contentmarketing en videoproductie, neem dan gerust contact met ons op of geef je op voor een Sport Marketing Speeddate!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.