Yellow Jersey OpiniePanel: Welke impact heeft de opkomst van e-sports op de sportwereld?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De tijd dat e-sports zich afspeelde op een stoffige zolderkamer of in een bungalowpark is verleden tijd. Direct een nuance: bij e-sports nemen individuen of teams het tegen elkaar op, waarbij het dus echt gaat om de competitie. Via streamingdiensten kijken soms miljoenen mensen tegelijk naar hun favoriete team en prijzengelden zijn gigantisch. E-sports is vooral onder jongeren ongekend populair. Het moge duidelijk zijn dat we niet meer om e-sports heen kunnen. Ook in ons werk horen en zien we dat e-sports actueel is. Maar welke impact gaat e-sports maken in de sportwereld? Is e-sports een bedreiging of creëert het kansen, juist ook voor de sportwereld zoals we hem nu kennen? In deze tweede editie van het Yellow Jersey OpiniePanel vroegen we onze panelleden hoe zij tegenover e-sports staan.

Is e-sports volgens het panel wel ‘sport’?

Op de vraag of e-sports wel een sport is geeft 54,5% aan e-sports als een sport te zien. 36,4% is het oneens met deze stelling. Onze panelleden lijken overigens niet te behoren tot de groep doorgewinterde kijkers van e-sports. Slechts 9,1% kijkt regelmatig naar e-sports waar 54,5% wel eens e-sports heeft gekeken. Het overige deel kijkt helemaal niet of heeft slechts een enkele keer naar e-sports gekeken.

Is e-sports een concurrent voor het live aanbod van bestaande sporten?

Er wordt nu vooral door jongeren al veelvuldig gekeken naar e-sports. Het is dan ook de vraag of e-sports een concurrent gaat worden voor het live aanbod van ‘conventionele’ of bestaande sporten. 54,6% van het panel denkt niet dat e-sports met het live aanbod van ‘conventionele’ sporten gaat concurreren. 36,4% denkt dat dit wel gaat gebeuren. De meningen zijn wat dat betreft dus verdeeld. Wel is het merendeel van het panel erover uit dat er in de toekomst op grote schaal live naar e-sports zal worden gekeken, namelijk 72,4%.

Welke impact gaat e-sports hebben op de sportende jeugd?

Doordat e-sports zo populair is onder een jeugdige doelgroep roept dit al snel de vraag op of dit een gevaar is voor de sportende jeugd. Willen jongeren straks nog wel op voetbal, tennis of hockey of zoeken ze online de competitie met elkaar op? 81,8% van ons panel ziet dit gevaar in en geeft aan in e-sports een serieuze bedreiging te zien voor de populariteit van bestaande sporten onder jeugd. Tegelijk is dit ook juist een enorme kans voor bestaande sporten. Bijvoorbeeld door aanbod te combineren, waardoor de verbinding van jeugdleden met hun club juist enorm wordt versterkt.

Figuur 1: Diagram met antwoorden op de stelling ‘’De populariteit van e-sports is een kans voor ‘conventionele’ sporten om nieuwe verdienmodellen te genereren door e-sports te omarmen’’. 

Wat als je als sportbond niets met e-sports doet?

E-sports is dus juist een kans voor sportbonden en -organisaties. Het kan verbinden en je populariteit ten goede komen hier iets mee te doen. Vandaar dat we de stelling hebben opgeworpen of sportbonden die niks met e-sports doen terrein verliezen tegenover sportbonden die hier wel iets mee (gaan) doen. 63,4% van ons panel is het eens met deze stelling. Hiermee benadrukken zij de urgentie van dit thema. Hetzelfde aantal geeft aan te verwachten dat ‘conventionele’ sporten als reactie op de populariteit van e-sports gaan veranderen om in te spelen op deze trend.

Figuur 2: Diagram met antwoorden op de stelling ‘’Sportbonden die niks met e-sports doen zullen terrein gaan verliezen tegenover sportbonden die hier wel iets mee (gaan) doen’’. 

Gaat e-sports in de toekomst integreren met bestaand sportaanbod?

Filosoferen over de manier waarop deze trend de sportwereld gaat beïnvloeden is heel boeiend. Met de komst van e-sports, maar ook virtual reality, is het mogelijk dat elementen van e-sports steeds meer onderdeel worden van het sportaanbod zoals we dat nu kennen. Een meerderheid van ons panel, ruim 60%, verwacht dat e-sports gaandeweg steeds meer zal integreren in de wereld van bestaande of ‘conventionele’ sporten. Ook vroegen we de respondenten of ze verwachten dat er op de Olympische Spelen van 2040 een e-sports is opgekomen in het programma. 36,4% verwacht dat dit tot de mogelijkheden behoort. We gaan het zien!

Iedere editie van het Yellow Jersey OpiniePanel leggen we de deelnemers een bonusvraag voor. Deze editie vroegen we wie er volgens hen sportvrouw en sportman van het jaar 2020 zijn. Want als de échte verkiezing niet doorgaat, dan vragen wij er zelf maar naar! Een aantal veelgenoemde namen voor sportvrouw van het jaar: Kiki Bertens, Anna van der Breggen, Sifan Hassan, Kira Toussaint, Jutta Leerdam en Annemiek van Vleuten. Een aantal veelgenoemde namen voor sportman van het jaar: Virgil van Dijk, Mathieu van der Poel, Max Verstappen en Georginio Wijnaldum.

Denk ook mee en ontvang als eerste de resultaten van het Yellow Jersey OpiniePanel door je op deze pagina te registreren!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.