Yellow Jersey OpiniePanel: De toekomst van live broadcasting van sport

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Is het jou al wel eens opgevallen dat sportaanbod meer en meer via streamingdiensten wordt aangeboden? Dit gaat verder dan alleen de documentaires als Sunderland ‘Til I Die, Icarus en de recent aangekondigde serie rondom Feyenoord waar Disney momenteel aan werkt.

Als fervent liefhebber van de wielersport volg ik alle wielerwedstrijden via Eurosport Player, voetbal en Formule 1 kijk ik meestal online via de Ziggo Go-app en ik kijk graag naar sport documentaires via Netflix en andere streamingdiensten. Ik heb geen vaste televisieaansluiting meer en hierin sta ik lang niet alleen blijkt uit onderzoek. Enige rondvraag in mijn netwerk doet bevestigen dat er ook in mijn omgeving veel leeftijdsgenoten (ik ben 26) zijn die net als ik on-demand abonnementen hebben bij streamingdiensten die het aanbod bieden waar zij geïnteresseerd in zijn.

Streamingdiensten gaan zich in toenemende mate focussen op het bieden van sportaanbod

Recent liet Disney bijvoorbeeld weten dat het, mede ingegeven door de coronacrisis, zich nog sterker zal gaan focussen op het aanbieden van streamingdiensten. Topman Chapel kondigde ook aan dat sport één van de drie domeinen is waarvoor een speciaal team op zoek gaat naar de meest geschikte manier om deze te vermarkten. Dat FOX Sports is overgenomen en per 1 januari verder zal gaan onder de naam ESPN, reeds in het portfolio van Disney, is hier ongetwijfeld een gevolg van. Deze nieuwe focus van streamingdiensten kan zorgen voor een verschuiving van het sportaanbod van traditionele televisie naar streamingdiensten.

Ons panel over deze ontwikkeling

Dit scenario brengt natuurlijk kansen en bedreigingen met zich mee. Daarom vonden wij dit een uitstekend onderwerp voor de eerste editie van het Yellow Jersey OpiniePanel. Wij legden ons panel een aantal stellingen voor om te onderzoeken hoe de sportmarkt tegenover deze (mogelijke) verandering staat.

Is deze verschuiving een positieve ontwikkeling?

In totaal vindt een kleine 60% van de respondenten de verschuiving van het aanbod van live sport in het algemeen een positieve ontwikkeling. Een kwart (26,3%) is het oneens met de stelling en vindt dit dus geen positieve ontwikkeling. Als we dezelfde vraag stellen vanuit het perspectief van de sportconsument en sportorganisaties, signaleren we dat het panel inschat dat deze ontwikkeling meer in het voordeel van sportorganisaties is.

Figuur 1: In deze tabel is de input op de stellingen of de toenemende verschuiving van live broadcasting van sport naar streamingdiensten een positieve ontwikkeling is in het algemeen, voor de sportconsument en voor sportorganisaties verwerkt.

Panelleden geven aan dat deze verschuiving er volgens hen voor gaat zorgen dat er minder sport geconsumeerd zal worden omdat het minder voor de hand liggend is om ervoor te kiezen om live sport te kijken. Tegelijk geven anderen panelleden aan dat er door de voordelen die deze verschuiving biedt juist meer sport zal worden gekeken. Dankzij streamingdiensten is het namelijk mogelijk om altijd en overal je favoriete sport(en) en club(s) te volgen. Daarnaast ontstaan er mogelijkheden voor kleinere sporten en hun achterban, omdat het aanbieden van live sport via (eigen) streamingdiensten toegankelijker is geworden.

Een ruime meerderheid vindt dat de verschuiving van live broadcasting van sport naar streamingdiensten een positieve ontwikkeling is voor sportorganisaties. Panelleden signaleren kansen op het gebied van het vermarkten van de eigen sport, bijvoorbeeld met het vergroten van de engagement met fans en het bieden van op maat gemaakt aanbod richting de sportconsument, maar ook mogelijkheden met betrekking tot het creëren van meerwaarde voor partners. Het panel ziet dus nieuwe mogelijkheden voor commerciële exploitatie via streamingdiensten of door zelf live sport aan te bieden.

Een kans voor sportclubs is het zelf aanbieden van live sport via een livestream, zoals Ajax in de voorbereiding op het huidige seizoen oefenwedstrijden gratis aanbood via YouTube. Dankzij reclames die op geografische basis gepersonaliseerd worden kunnen hiermee extra inkomsten worden gegenereerd. Een grote meerderheid vindt dit fenomeen een positieve ontwikkeling.

Figuur 2: In deze grafiek is de input op de stelling of het een positieve ontwikkeling is dat sportclubs zelf livestreams gaan aanbieden verwerkt.

Is men bereid (extra) te betalen voor sportaanbod via streamingsdiensten?

Om te achterhalen of het interessant is voor sportorganisaties om live sport aan te bieden via (eigen) streamingdiensten hebben we onderzocht of ons panel bereid is te betalen voor het consumeren van live sport van de favoriete sport(en) en club(s). Onderstaand is een tabel afgebeeld met hierin percentages van het aantal respondenten dat bereid is om hiervoor te betalen.

Figuur 3: In deze tabel wordt het percentage respondenten dat bereid is (meer) te betalen voor sportaanbod van zijn of haar favoriete sport(en) en club(s) weergegeven.

Het percentage respondenten dat bereid is te betalen voor streamdiensten die de favoriete sport(en) aanbiedt is aanzienlijk, namelijk 73,7%. Een kleine meerderheid, namelijk 57,9%, wil betalen voor streamingdiensten die de favoriete club(s) aanbiedt. Bij zowel streamingdiensten die de favoriete sport(en) aanbiedt als streamdiensten die de favoriete club(s) aanbiedt is ongeveer tweederde van die groep ook bereid om extra te betalen voor extra content.

Gaat het sportaanbod versnipperen?

52,6% is het oneens met de stelling dat de verschuiving van live broadcasting van sport naar streamingdiensten leidt tot een centralisering van het sportaanbod. Als je een breed georiënteerde sportliefhebber bent kan het nu al een uitdaging zijn om ervoor te zorgen dat je al jouw favoriete wedstrijden live kunt volgen. Het is mogelijk dat het sportaanbod verder versnipperd als meer verschillende aanbieders verschillende sporten gaan aanbieden.

Figuur 4: In deze grafiek is de input op de stelling of de verschuiving van live broadcasting van sport naar streamdiensten leidt tot een centralisering van het sportaanbod verwerkt.

De verschuiving van sportaanbod naar streamingdiensten biedt ook kansen om jongeren sterker te engagen. De huidige generatie tieners en twintigers kijkt minder televisie, maar heeft wel on demand aanbod (Het Parool, januari 2020). Het zou kunnen dat jongeren door deze verschuiving juist weer meer sport gaan consumeren, omdat sportaanbod aangeboden wordt op de plek waar zij het meest content consumeren. De mening van het panel hierover is verdeeld. Het aantal respondenten dat het hiermee eens is, is nagenoeg gelijk aan het aantal dat het hiermee oneens is.

Figuur 5: In deze grafiek is de input op de stelling of de verschuiving ervoor gaat zorgen dat jongeren weer meer sport gaan consumeren verwerkt.

Zijn streamingdiensten over 10 jaar samen de grootste aanbieder van live sport?

Van de respondenten is 63,2% het eens met de stelling dat streamingdiensten over 10 jaar samen de grootste aanbieder van live wedstrijdsport zijn. Vooralsnog is dit fenomeen toekomende tijd, maar het zou zomaar kunnen dat live sport kijken via streamingdiensten de komende jaren steeds meer de norm wordt.

Figuur 5: In deze grafiek is de input op de stelling of over 10 jaar streamdiensten samen de grootste aanbieder van live broadcasting van sport zijn verwerkt.

Is de toenemende verschuiving van live broadcasting van sport naar streamingdiensten dus een positieve ontwikkeling?

De verschuiving van sportaanbod naar streamingdiensten biedt volgens ons panel voldoende commerciële kansen voor sportorganisaties om hun sport te exploiteren en te werken aan de band met hun trouwe fans (sterkere fan engagement). En omdat sportaanbod altijd en overal toegankelijk is kan een engaged groep liefhebbers hiervan profiteren. Tegelijk kan een versnippering van het aanbod en het mogelijk verdwijnen van sportaanbod op televisie een nadeel zijn voor de neutrale sportliefhebber die geïnteresseerd is in een compleet totaalaanbod. Kortom: Ruim voldoende kansen, maar ook enkele bedreigingen! Wat ons betreft is het aan de sportbranche om zoveel mogelijk mensen te inspireren met en door sport, en daar dragen wij graag aan bij.

Denk ook mee en ontvang als eerste de resultaten van het Yellow Jersey OpiniePanel door je op deze pagina te registreren!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Ruben Hoogland

Ruben Hoogland

Ruben is online marketeer bij Yellow Jersey en focust zich op de nieuwste trends en ontwikkelingen in dit vakgebied.