Waarom moet elke sportorganisatie juist nu instappen op TikTok?

TikTok is het medium waar je nu op moet zitten. Het is nog nieuw en het bereik is groot, tegelijkertijd is het aantal gebruikers al immens, momenteel zijn er 500 miljoen actieve users, waarvan eenderde dagelijks content plaatst. De jonge doelgroep (8-15 jaar) is actief op dit kanaal en ook hen willen we blijven enthousiasmeren met leuke content. Tegelijkertijd is ook de generatie 16-24 jaar (tegenwoordig al 41%) steeds meer actief op TikTok en zal dit, net als met alle andere social mediaplatforms, voor een steeds grotere en oudere doelgroep interessant worden. Omdat sportorganisaties deze (oudere) doelgroepen vaak al zeer goed faciliteren met Twitter, Facebook en Instagram, is het verstandig om in de eerste fase juist de focus te leggen op het binden van de jeugd.

Wat is goed vergelijkingsmateriaal voor een sportorganisatie op TikTok? Binnen het voetbal is 433 groots, ook op TikTok. Zij maken af en toe gebruik van bestaande wedstrijdbeelden, en niet per se van wedstrijdbeelden van het hoogste niveau. Maar ze krijgen ook veel beelden toegestuurd van topspelers, dat levert de unieke en authentieke content op die je als gebruiker wil hebben. Een andere manier waarop zij aan hun content komen is door de leukste filmpjes van TikTok of Instagram te halen. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten, de gebruiker van wie de content is bereikt direct miljoenen (voetbal)fans. 

@433

If Messi were a skater ⛸️😁 IG: yohanfort #messi #skate #sports #fyp

♬ original sound – 433

Overigens plaatsen ze niet alleen voetbalcontent. Af en toe pakken ze niet-voetbalgerelateerde clips, maar linken ze met de captions wel naar voetbal: ‘If Messi were a skater’ bijvoorbeeld. Of haken ze in op voetbalactualiteiten met supergrappige video’s die het gevoel dat je bij zo’n actualiteit krijgt, uitdraagt.

Een account wat zich veel meer focust op enkel bestaande beelden is Ajax. Ajax is een van de beste voetbalclubs op TikTok, kijkend naar het aantal volgers. Zij proberen echter wel in te haken op de actualiteit. Ze richten zich voornamelijk op hun kernwaarden, talentvolle jeugd en oogstrelend voetbal, maar dan met toffe video’s. Uiteraard krijg je ook zo af en toe een kijkje behind-the-scenes.

Wat betekent FYP?
Welke content scoort nog meer goed? Bij TikTok bestaan er twee overzichten, het ene overzicht is het overzicht van personen die je volgt, het andere overzicht heet: For You. Als je in dit overzicht komt, bereik je mensen die jou niet per se volgen. Het doel is dus om in dit overzicht te komen. Maar liefst 70% van de gebruikers bekijkt namelijk filmpjes van andere gebruikers. 

Hoe kom je in de ‘For You Posts’ (FYP)? Daar heeft TikTok uiteraard een algoritme voor ontwikkeld. In het FYP-overzicht komen video’s die voor jou relevant zijn. Daarbij kijkt het naar video’s en profielen waar je eerder interactie (view, like, share) mee hebt gehad. Video’s van dezelfde maker zullen in dat geval eerder naar voren komen in het FYP-overzicht, maar ook video’s met eenzelfde nummer of hashtag als andere video’s waar je mee interacteerde. 

Hoe kunnen je scoren als sportorganisatie op TikTok?
Wanneer je echt wil scoren, dan is het zaak om een uitgekiende strategie te ontwikkelen. Maar ontwikkel die strategie wel vooral door aan de slag te gaan. Er is nog geen uitgemaakte zaak van welke content altijd goed scoort en bovendien is het per gebruiker anders. Ga dus op zoek naar jouw stijl, die ook nog past bij jouw merk, maar pas je wel aan aan de doelgroep. Zijn er dan geen randvoorwaarden waar je rekening mee kunt houden? Uiteraard wel!

Blijf authentiek, boeiend en creatief. TikTok is bij uitstek een platform om creatief te zijn. Scoort een video een keer niet? Geef niet op. Vind je weg en achterhaal welke content goed scoort aan de hand van de statistieken van TikTok Pro – een gratis feature in de huidige app. Maak gebruik van relevante hashtags. Uiteraard kun je werken met #foryou, #fyp en #foryoupost alleen deze hashtags worden zoveel gebruikt dat het lastig is om je te onderscheiden in deze massa. Ga dus op zoek naar een populaire hashtag – achter elke hashtag staat het aantal keer dat het is gezien – die nog niet verzadigd is. 

@afcajax

POV: you get a notification that you’ve been voted Player of the Year by the #Ajax fans for the third time in a row. #WizardOfAMS

♬ Ringtone – Vigo Video

Voor sportorganisaties is het vaak lastig om eigen content te maken, maar denk ook in dit geval niet in problemen, maar in oplossingen. De kans is groot dat je uit duizenden uren bestaand beeldmateriaal kunt knippen. Maak er gebruik van en onderscheid je bijvoorbeeld door een perfect passend nummer, een creatieve caption en speel in op de actualiteit. 

Vergeet bovendien niet dat je waarschijnlijk al kunt rekenen op een grote achterban. Maak gebruik van User Generated Content (UGC). Dat kan door te gaan samenwerken met influencers die voor jouw organisatie relevant zijn, maar aan de andere kant kun je wellicht ook heel goed content van jouw volgers gebruiken om door te plaatsen – haal het eventueel net als 433 van Instagram. 

Aangezien je al een achterban kunt bereiken, is het ook leuk om een specifieke challenge voor jouw organisatie of sport op te zetten. Er zijn al veel bedrijven die hier op ludieke wijze van hebben geprofiteerd, zelfs met directe waarde in sales.

Zijn er nog meer groeitips?
Uiteraard geldt ook hier, hoe meer aandacht je besteedt aan het platform, hoe meer je zult groeien. Tenminste, ervan uitgaande dat je de aandacht goed besteedt. Reageer bijvoorbeeld op jouw (potentiële) volgers, geef ze likes. En reageert er iemand op jouw post? Dan ben je op de goede weg, zorg dat je hier ook weer op een passende manier op reageert. Grote kans dat je een fan voor het leven maakt.

Wat moet je zeker niet doen?
Net als veel social media is TikTok absoluut niet het platform voor platte sales en overduidelijke branded content. Wil je toch jouw merk naar voren laten komen? Zorg dan dat het onderdeel is van de scène of de challenge.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Picture of Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.