Sportorganisaties stappen massaal in Instagram Filters

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Instagram Filters zijn niet nieuw, al in 2019 wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Augmented Reality in jouw stories. Maar sinds eind 2019 is het ook mogelijk om als organisatie zelf Instagram Filters te publiceren. Een perfecte kans voor sportorganisaties om op interactieve wijze met haar fans in contact te blijven.

Deel Eredivisie is al ingestapt
Diverse Betaald Voetbal Organisaties in Nederland doken al in dit fenomeen, zo was PSV er als een van de eersten bij. Zij lanceerden rond de feestdagen een ‘Merry Xmas’-filter. Ook Feyenoord zag de kans schoon om haar fans de unieke kans te geven om vijftig jaar na het winnen van de Europa Cup I een (zwart-wit) foto te maken met de Cup met de Grote Oren.

Zeker in een periode waarin sportorganisaties geen fysiek engagement kunnen creëren met hun fans, biedt een Augmented Reality Filter een mogelijkheid. In de Eredivisie ontwikkelde bijvoorbeeld Willem II een tof facemask. En afgelopen week lanceerde Yellow Jersey met Vitesse een randomizer voor de fans van de Arnhemse trots. Bryan Linssen opende het bal en bleek volgens het filter Jay-Roy Grot te zijn.

Fan engagement in optima forma
Ook buiten het voetbal zien sportorganisaties de kans om met een toffe gimmick haar achterban in beweging te krijgen. Yellow Jersey ontwikkelde een soortgelijk filter als van Vitesse voor het Korfbalverbond. En lanceerde met de Golf Federatie een ludiek filter genaamd: ‘Mijn Golfvrienden noemen mij:’, waar ook Joost Luiten zich aan waagde.

Buiten de landsgrenzen bieden Augmented Reality Filters ook het nodige fan engagement. Manchester City heeft uiteraard filters, RB Leipzig liet fans met een ‘randomizer’ de stand voorspellen voor de Champions League-confrontatie met Tottenham Hotspur.

Kansen voor sportorganisaties, Instagram boost haar nieuwe features
En waarom zou dan elke andere sportorganisatie ook aan de AR Filters van Instagram moeten beginnen? Als marketeer binnen een sportorganisatie ben je altijd bezig om nieuwe fans te bereiken, maar tegelijkertijd ook jouw huidige fans te binden. Een AR Filter is niet het summum, maar gezien de relatief kleine investering biedt het wel kansen binnen een totale fan engagement strategie.

Enerzijds verhoog je de zichtbaarheid van jouw merk, omdat filters een positief effect hebben op het Instagram Algoritme. Instagram verhoogt namelijk de zichtbaarheid van accounts die gebruiken maken van nieuwe features van Instagram. De Filters zijn daar een voorbeeld van. Anderzijds laat je fans een interactie aangaan met jouw merk, waarmee het engagement een automatische boost krijgt.

Veel filters zijn bovendien tijdloos, of in ieder geval lange tijd bruikbaar, waarmee je over een langere periode een grote doelgroep kan bereiken en activeren.

Facebook heeft haar eigen AR-tool
Elke organisatie met een eigen Instagramaccount kan Filters ontwikkelen. Instagram is een onderdeel van Facebook en Facebook heeft een AR-programma gelanceerd, genaamd Spark AR Studio. Vanuit dit programma kan het ontworpen design geanimeerd worden en door middel van Face Recognition gekoppeld worden aan de bewegingen van een hoofd. Vervolgens heeft elke gebruiker de keuze om Filters te uploaden naar zowel Facebook als Instagram.

Deze filters zijn een voorzichtige stap in de toekomst waarin Augmented Reality en Artificial Intelligence steeds belangrijker zullen worden in fan engagement. Een rondleiding door het stadion wordt niet enkel interactiever. De kans dat je daadwerkelijk nog in een stadion moet zijn voor een fantastische fanbeleving wordt in de toekomst ook zeker mogelijk.

Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim richtte in 2017 samen met Jurian Yellow Jersey op. Hij hecht veel waarde aan (klant)relaties, kwalitatief werk en het managen van verwachtingen.