Welke impact heeft de coronacrisis op de sportsector?

De coronacrisis heeft voor iedereen grote gevolgen, en daarmee ook voor de sportmarkt. Naast het feit dat het virus een krater slaat in de bomvolle sportzomer, hebben de maatregelen ook impact op Nederlandse sportorganisaties en verenigingen. Wat is de impact van de coronacrisis op sport in Nederland? En wat doen sportorganisaties om de klappen op te vangen?

Schade van 950 miljoen euro voor de sportsector

Op 15 maart adviseerde NOC*NSF – in navolging van de regering – om per direct alle sportwedstrijden tot en met 6 april af te lasten en alle sportaccommodaties te sluiten. Dinsdag 31 maart besloot de regering om deze maatregel in elk geval tot 26 april te verlengen. Naast het feit dat mensen minder makkelijk fysiek en mentaal fit kunnen blijven door te sporten, heeft de crisis uiteraard financiële gevolgen.

NOC*NSF raamde drie dagen na het kabinetsbesluit de negatieve financiële impact van de genomen maatregelen voor de Nederlandse sportsector op 950 miljoen euro in de periode tot en met de zomer. Als gevolg daarvan riep de overkoepelende Nederlandse sportorganisatie op om een noodfonds in te richten, waar het zelf al 4 tot 5 miljoen euro aan zou inleggen. Met de verlenging van de maatregel tot 26 april zal het bedrag van 950 miljoen euro schade alleen maar stijgen.

Twijfel bij verenigingen en leden

Het kabinet heeft inmiddels een noodpakket met steunmaatregelen ingericht voor ondernemers, maar dat pakket lijkt in eerste instantie geen instrumenten te bevatten voor sportverenigingen om hun hoofd boven water te houden. NOC*NSF zoekt momenteel uit wat voor een mogelijkheden het pakket wél biedt. Verenigingen hebben juist nu inkomsten nodig, terwijl de leden – die geen diensten kunnen afnemen – in dubio staan. De KNLTB roept clubs op om contributie te blijven innen en stellen dat leden contributie betalen voor een lidmaatschap, en niet per se voor de diensten.

Het feit is dat de crisis alle sportliefhebbers raakt. Naast het feit dat sporten op club niet mogelijk is, zijn ook allerlei sportevenementen van de bomvolle sportzomer verplaatst. Onder meer de Olympische Spelen, het EK voetbal, de GP’s van de Formule 1 in mei (en daarmee de GP van Nederland in Zandvoort), het OKT Waterpolo en de MotoGP’s zijn uitgesteld. Daarnaast liggen competities in verschillende sporten stil en is de vraag hoe en of die worden afgemaakt.

Ook KNVB onderzoekt opties voor financiële steun

Eén van die competities is bijvoorbeeld de Eredivisie. Op 8 maart 2020 werd de voorlopig laatste Eredivisiewedstrijd gespeeld, en op 15 maart werd ook besloten tot sluiten van alle sportaccommodaties in Nederland. Het verplaatsen van het EK voetbal naar de zomer van 2021 creëerde wat meer ruimte op de speelkalender, maar met het kabinetsbesluit  om het betaald voetbal in elk geval tot 1 juni te verbieden, staat de KNVB voor een dilemma.

Voor wat betreft de Eredivisie zijn er twee opties: óf de competitie wordt afgewerkt, óf de competitie wordt definitief stopgezet. De voetbalbond wil het afmaken van de competitie als optie bewaren, vanwege de ingrijpende financiële gevolgen voor betaaldvoetbalorganisaties en haar medewerkers als dat gebeurt. Ondertussen leeft bij voetbalverenigingen dezelfde vraag als bij de sportverenigingen: van welke overheidsregelingen kunnen voetbalverenigingen gebruik maken om hun financiële schade te beperken? Afgelopen maandag liet de KNVB weten samen met de spelers van Oranje (Nederlands elftal, OranjeLeeuwinnen en Jong Oranje) en ING met een financieel steunpakket van 11 miljoen euro te komen voor het voetbal.

Onderzoek naar impact onder sportvereningen

Het Mulier Instituut start binnenkort in opdracht van NOC*NSF en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met een onderzoek naar de impact van de coronacrisis op sportverenigingen. In het onderzoek zullen naast het normale Verenigspanel van het Mulier Instituut ook nog andere verenigingen worden opgenomen. Het onderzoek spitst zich vooral toe op de financiële gevolgen van de coronacrisis, maar bijvoorbeeld ook op de impact op activiteiten van een vereniging.

De Sportmarketing Podcast #12 staat 15 april online. ? Wil je de nieuwste aflevering van De Sportmarketing Podcast als eerste in je mailbox krijgen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Picture of Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.

Ontvang als eerst de podcast in jouw mail!