Hoe boost je jouw ticketmarketing? Die vraag wordt beantwoord op 25 februari, tijdens de tweede editie van De Sportmarketing Meetup. In deze bijeenkomsten zoomen we in op een belangrijk thema binnen sportmarketing. Eén van de keynote speakers tijdens de Meetup is Bas Schnater, fan engagement specialist en momenteel werkzaam bij Mediahuis Nederland.
Schnater helpt verschillende sportorganisaties met het optimaliseren van hun ticketverkoop. “Ik heb vooral veel geleerd in mijn tijd bij AZ, waar ik als campagnecoördinator verantwoordelijk was voor de uitvoering van ticketingcampagnes. Ticketmarketing is binnen de sport heel belangrijk omdat het een heel belangrijke inkomstenbron is. Marketing, communicatie, hospitality: vaak zijn ze allemaal bezig met de verkoop van tickets”, vertelt Schnater. “Er zijn maar een paar clubs of evenementen die niet bezig hoeven te houden met kaartverkoop.”
Desondanks laten sportorganisaties nu nog vaak kansen liggen. “Ik denk dat het belangrijk is dat je als sportorganisatie of club je data goed op orde hebt, zodat je inzicht hebt in je huidige en potentiele kaartkopers. Wat ik ook tijdens werk in het buitenland merk is dat het vaak nog ontbreekt aan het effectief segmenteren van de doelgroepen. Bij navraag blijkt dan dat mensen wel op de hoogte zijn dat segmenteren kan, maar de kennis niet aanwezig is op basis van welke voorwaarden dat gedaan zou kunnen worden.”
In zijn presentatie op 25 februari gaat Schnater in elk geval in op twee verschillende soorten ticketing. “Ik wil het onder meer hebben over data-driven ticketing en purpose-driven ticketing. Voor wat betreft dat laatste zijn er clubs welke uit zichzelf tickets verkopen. Hoe doen ze dat en wat kan daaruit geleerd worden?”
Schnater geeft regelmatig presentaties in het buitenland maar benadrukt dat niet zijn eigen verhaal delen het doel is tijdens zulke congressen. “Ik geef vooral presentaties om vervolgens zelf nieuwe dingen te leren: nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe inzichten te verzamelen en om mijn eigen invalshoeken uitgedaagd te zien worden”. Een voorbeeld is dat Schnater graag van best-practices uit andere branches leert. “Want in feite zijn we als marketeers in de entertainment-industrie allemaal met hetzelfde vraagstuk bezig: de strijd om ‘eye-ball hours’.”
Heb je nog geen gratis ticket gereserveerd? Meld je nu aan voor De Sportmarketing Meetup #2 op 25 februari 2020.