Survival of the fittest: welke sport overleeft?

Bossabal, vuistbal, flyboarding: het zijn zomaar drie voorbeelden van een relatief kleine, onbekende sporten. De laatste jaren neemt het aantal kleine sporten toe, maar niet elke sport groeit ook uit tot een ‘vaste waarde’. Wat bepaalt nu de overlevingskans van een sport?

Sportbonden proberen in te spelen op de veranderende sportbehoeften van sporters. Mede hierdoor zijn het sportbonden die nieuwe sporten introduceren, zoals de KNLTB die tegenwoordig actief padel promoot als nieuwe sport. Het is een relatief nieuwe sport, die door sommige tennissers als sneller en leuker wordt ervaren dan het traditionele tennis.

Daarnaast zijn er ook een hoop sporten die overwaaien uit het buitenland. Zo is bossaball afkomstig uit Spanje, is vuistbal groot geworden in Duitsland en komt boulderen uit Frankrijk. Het succes van zo’n sport lijkt afhankelijk van hoe de sport in een ander land wordt opgepikt: komen er accommodaties of wordt er een bond opgericht om de sport te promoten? De ingrediënten van een sport om te overleven waren eerder nog niet duidelijk, maar dankzij een studie van het Mulier Instituut weten we nu waarom de ene sport wel overleefd, en de ander niet.

Voor sportmarketeers is het interessant om te weten of een sport gaat groeien en of een investering zich ook gaat terugverdienen. Wat bepaalt nu de overlevingskans van een nieuwe sport? Hier gaan we over doorpraten in de zesde aflevering van De Sportmarketing Podcast. Resie Hoeijmakers (Mulier Instituut) zit bij ons aan tafel en we spreken met Pieter de Leijer (accountmanager Padel bij de KNLTB). Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste podcast van oktober als eerste in je mailbox! 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Picture of Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.

Ontvang als eerst de podcast in jouw mail!