Sterk staaltje citymarketing?

Waarschijnlijk niet het best bewaarde sportmarketing geheim, of beter gezegd: het is eigenlijk nooit een geheim geweest. Het binnenhalen van een toonaangevend sportevenement heeft op zowel op economisch als maatschappelijk vlak een grote impact op de citymarketing van een stad. Maar hoe vanzelfsprekend is zo’n succesverhaal en wat is hierin de doorslaggevende factor? 

Tegenwoordig zijn er verschillende succesverhalen te benoemen waarbij het aankomt op een sterk staaltje citymarketing. Zelf nam ik een aantal maanden geleden deel aan de Nijmeegse Vierdaagse. Deze 103e editie kende 47.236 inschrijvingen, bizar om te bedenken dat een groot gedeelte van deze wandelaars én supporters allemaal in en rondom Nijmegen verbleven. Om nog maar te zwijgen over het recordaantal feestende bezoekers (lees: 1.625.000) van de Vierdaagse Feesten. Een fantastische week, waarin Nijmegen sterk op de kaart werd gezet. De marketeers onder ons zullen al snel denken dat dit allemaal het gevolg is van een sterk staaltje citymarketing. Maar wat speelt hierbij nu de grootste rol? 

Bewoners zijn de beste citymarketing ambassadeurs

Als je het mij vraagt speelt de ‘bottom-up tactiek’ hierin een cruciale rol. Tijdens dit meerdaagse evenement wordt Nijmegen namelijk écht gekenmerkt door de enthousiaste, vriendelijke en gastvrije bewoners. Het evenement leeft in de harten van de inwoners en men ziet het evenement als de ideale gelegenheid om hun woonplaats op de kaart te zetten. Trotse bewoners zijn de beste ambassadeurs! Iedere deelnemer die je naar zijn of haar Nijmeegse ervaringen vraagt zal deze ambiance rondom het gezellige parcours beamen. 

Waarom je onze podcast niet mag missen!

Volgend jaar staat de woonplaats van Yellow Jersey, Utrecht, volop in het teken van een groots evenement, namelijk de start van de Gran Salida van de Vuelta a España. Voor ons, als enthousiaste bewoners, is dit natuurlijk een hot topic om over door te praten in alweer de vijfde aflevering van De Sportmarketing Podcast. Dit keer schuift Cor Jansen (directeur Marketing Utrecht) bij ons aan tafel en hebben wij een interessant interview met Floor Kok (projectleider Activatie Vuelta). Kortom, een podcast die je zeker niet wilt missen. Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste podcast als eerste in je mailbox! 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Picture of Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.

Ontvang als eerst de podcast in jouw mail!