Nicole Masolijn

Nicole Masolijn

Hoe bind je een sporter, die niet gebonden wilt worden?

“Nicole, wil jij sidekick zijn voor bij onze volgende podcast?” luidde de vraag van mijn collega. Gezien mijn evenementen achtergrond, leek ik de ideale sidekick voor het onderwerp ‘de ongebonden sporter’. 

Om eerlijk te zijn was mijn eerste reactie op het onderwerp niet gelijk laaiend enthousiast. Het binden van de ongebonden sporter, de verschuivingen in de maatschappij, is dat niet iets wat we jaren terug al signaleerden? Na wat speurwerk op het internet, moest ik al snel mijn mening bijstellen. De sport vraagt inderdaad al een aantal jaar om een vernieuwde aanpak, echter kost dit tijd en blijft de tactiek om die ongebonden sporter te binden zich tot op de dag van vandaag ontwikkelen. 

Een voorbeeld is een recent gelanceerde app, genaamd Fondo, waarbij de KNWU slim inspeelt op de ruim 400.000 Nederlandse ongebonden wielrenners. In de app vinden de wielrenners flexibele en interactieve trainingsprogramma’s die hen op weg helpt naar persoonlijke topprestaties. Een doelstelling is om deze doelgroep aan de KNWU te binden, zonder dat de wielrenners per se lid moeten worden van de KNWU. Een nieuwe innovatieve denkmethode die haarfijn inspeelt op het binden van de ongebonden sporter. 

Ook deelname aan sportevenementen, waarbij er wordt ingespeeld op de ongebonden sporters, blijft razend populair. Zo ontstond begin dit jaar een nieuw concept, de KLM Urban Trail Series. Een razend populair hardloopevenement, waarbij er in dertien verschillende steden een trail werd uitgezet wordt die hardlopers meeneemt door typerende stedelijke gebouwen. Een unieke beleving dus, waar zelfs de ongebonden sporter een uitzondering voor maakt. 

Kortom, een zeer relevant en interessant onderwerp om verder over door te praten in onze alweer vierde aflevering van De Sportmarketing Podcast. Worstel jij met interessante vraagstukken rondom het binden van de ongebonden sporter, schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer posts lezen?

Sterk staaltje citymarketing?

Waarschijnlijk niet het best bewaarde sportmarketing geheim, of beter gezegd: het is eigenlijk nooit een geheim geweest. Het binnenhalen van een toonaangevend