Jules Stuyt

Jules Stuyt

Podcast #3: “De ingesleten karrenpaden in de wielersport zijn heel diep”

Afgelopen maand was vanuit Nederlands oogpunt de meest succesvolle Tour de France in tijden. Steven Kruijswijk behaalde de derde plaats, Mike Teunissen reed als Nederlander na 30 jaar weer in het geel, en de Nederlandse ploeg Jumbo-Visma boekte vier etappezeges. Triomf die wielerproblematiek overschaduwt: al jaren is er kritiek op het traditionele sponsormodel en de kwetsbaarheid voor ploegen. In deze aflevering van De Sportmarketing Podcast praten we met Edwin Gulickx van BEAT Cycling Club.

Gulickx is als co-founder van BEAT bezig geweest met de zoektocht naar alternatieve verdienmodellen binnen de wielersport. “Wat mij daarin het meest is tegengevallen? Dat is toch wel het feit dat de status quo heel hardnekkig is. De status quo is niet voor niets de status quo, die verandert niet snel. Maar de ingesleten karrenpaden in de wielersport zijn wel heel diep. Mensen doen dingen omdat ze zo gedaan worden, terwijl ik denk: als je een beetje nadenkt zijn er toch wel alternatieven makkelijker zijn en die je makkelijk zou kunnen veranderen.”

BEAT wil – in tegenstelling tot de traditionele wielerploegen – niet volledig afhankelijk zijn van de sponsor. “Ik vergelijk ons met Feyenoord: zij hebben een rood-wit shirt met een sponsor erop, maar heet gewoon Feyenoord. Als je nu het Maasgebouw binnenstapt en zegt: ik heb een plan, we gaan volgend jaar het shirt geel maken, we zetten er een supermarktketen op en we gaan de teamnaam veranderen, dan word je heel voorzichtig via de achteruitgang naar buiten geleid. Die clubcultuur die Feyenoord bijvoorbeeld heeft willen zoek ik ook voor BEAT, daar moet het naartoe.” 

Benieuwd naar de hele aflevering? Luister dan nu De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Anchor, Spotify en Apple Podcasts.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer posts lezen?

Ruben’s Vueltapoule tips

Nog maar heel even en dan is het tijd voor het slotstuk van het rondewerk dit jaar. De Vuelta a España, die